Veronica Magnusson utsedd till ledamot i regeringens Välfärdskommission

Veronica Magnusson presenteras idag som ledamot i regeringens nya Välfärdskommission. Veronica Magnusson är förbundsordförande i Vision och kommer i kommissionen att företräda samtliga 13 fackförbund inom TCO.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

- Det här känns roligt och meningsfullt. Varje dag går hundratusentals av TCO-förbundens medlemmar till sina tusentals olika yrken inom välfärden. De är välutbildade, kunniga och djupt engagerade i att få alla verksamheter som tillsammans är välfärden att fungera. Vi i TCO-förbunden vet att det är våra medlemmars röster som måste höras och idéer som måste tas tillvara för att välfärden ska utvecklas, säger Veronica Magnusson.

- Det är en svår uppgift som ligger framför oss. Inte minst när det gäller att det är så många som måste vilja stanna och välja välfärdsyrken framöver. Vi vet att det är viktiga jobb, men det måste visas genom hållbara arbetsvillkor och förutsättningar att göra jobbet. Det handlar om att göra arbetslivet mer mänskligt så att fler ska känna arbetsglädje och kunna bidra. Detta jobbar vi i TCO-förbunden med runt om på arbetsplatserna varje dag och det känns verkligen som rätt läge att få ta ett helhetsgrepp säger Veronica Magnusson.

- Välfärdsteknik, digitalisering och AI kommer att vara viktiga i verksamhetsutvecklingen framåt. Här finns frågor om etik, rätt använd kompetens, jämställdhet och medborgarnas rättigheter att väga in. Också här behöver vi involvera medarbetarna och lyssna till professionerna, de som kan verksamheterna bäst. Ytterst handlar det om att vi måste ha en välfärd som är hållbar ur alla tre aspekter – socialt, ekonomiskt och miljömässigt, avslutar Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 746 21 24.

Läs mer om Välfärdskommisionen på www.regeringen.se

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.