Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Vetenskapsfestivalen ställer om – festival i höst med forskning om covid-19

Sveriges största vetenskapsfest har flyttat sitt genomförande. Vetenskapsfestivalen hålls den 28 september till 4 oktober. Då blir den mer digital och innehåller också färsk forskning om covid-19.

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

– Vi har fått göra en tvärvändning som kräver stor förmåga till flexibilitet och förståelse, något som våra partners, medverkande och besökare verkligen visat. Men det ger oss också möjlighet att vara än mer relevanta och aktuella. Därför kommer vi i höstens festival ta upp forskning om covid-19 och dess inverkan. Redan nu pågår sådan forskning och som en tvärvetenskaplig festival kommer vi att ägna en del av programmet åt det, säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen

Just i detta nu skulle Vetenskapsfestivalen vara i full gång, men som många andra evenemang togs beslutet att skjuta på genomförandet av festivalen. Nu är siktet istället inställt på att genomföra festivalen den 28 september till den 4 oktober 2020.

Rådande tider ställer också högre krav på digitala lösningar för att kunna erbjuda programmet för alla, även för dem som inte kan vara på plats fysiskt. För den som har svårt att vänta ända till i höst genomför Vetenskapsfestivalen i detta nu en digital minifestival.

– Vi kommer bjuda på några spännande föreläsningar, tipsa om sätt att uppleva vetenskap hemifrån och berätta mer om vad som händer i höst på våra sociala medier. En digital minifestival! Säger Lisa Grettve, kommunikatör på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Ta del av minifestivalen här: https://www.facebook.com/vetenskapsfestivalen/

Vetenskapsfestivalens nya datum:

Skolprogrammet: 28 september till 2 oktober

Publika programmet: 1 till 4 oktober

Forum för forskningskommunikation: 1 oktober

Lärarkonferens: 29 september

Invigning av Vetenskapsfestivalen: 1 oktober

Om Vetenskapsfestivalen:

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla. http://vetenskapsfestivalen.se/hem/

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.