Veteranpoolen söker tusen pigga pensionärer i Göteborgsregionen

Nu storsatsar Sveriges största arbetsgivare för pensionärer i Göteborg. - Framförallt ser vi en ökad efterfrågan hos företagare i regionen, säger Gustav Jakobsson, marknadsansvarig på Veteranpoolen.

Västsvenskarna blir allt äldre och friskare, och idag upplever många som är i pensionsåldern att de har mer att ge. En stor undersökning från AMF visar att var fjärde pensionär har funderat på att återgå till arbetslivet. Nu storsatsar Veteranpoolen, Sveriges största arbetsgivare för pensionärer, i Göteborgsregionen. Tre nya kontor öppnas, och man siktar på att under de närmaste två åren anställa över 1000 pensionärer för att kunna möta en ständigt ökande efterfrågan.

- Deltidsarbetande pensionärer blir en allt viktigare resurs i samhället. Framförallt ser vi en ökad efterfrågan hos företagare i regionen. Man efterfrågar erfaren, pålitlig och flexibel personal som kan komma in på deltid eller under kortare perioder. Men vi har även privatpersoner som söker trygg hjälp med exempelvis städning, hantverk och trädgårdsarbete, säger Gustav Jakobsson, marknadsansvarig på Veteranpoolen.

Enligt Gustav Jakobsson är det inte bara möjligheten att dryga ut kassan som gör att allt fler väljer att fortsätta jobba. Det sociala utbytet är en minst lika stor anledning, och känslan av att vara behövd.

- Det finns en otrolig arbetsglädje och yrkesstolthet hos våra pensionärer. Vi gör den här satsningen för att de tusentals pensionärer i Göteborg som vill och kan fortsätta jobba ska få möjlighet att göra det. Idén att man skulle tappa sitt värde på arbetsmarknaden bara för att man fyller 65 är förlegad. Det är dessutom ett resursslöseri som drabbar både näringslivet och samhället i stort.

Vill du bli veteran? – så funkar det:

Alla som är ålders- eller avtalspensionärer kan ansluta sig till en veteranpool. Är du intresserad av möjligheten att jobba extra? Gör såhär:

1. Ring ditt närmaste kontor eller gör en digital intresseanmälan.
  2. Kontoret återkopplar till dig med kompletterande frågor och bokar tid för en intervju.
  3. Under intervjun går ni tillsammans igenom din arbetslivserfarenhet och vilken typ av uppdrag du vill jobba med.
  4. Om allt känns bra skriver du in dig i poolen och du kan nu ta uppdrag som förmedlas genom Veteranpoolens app.

Om Veteranpoolen

Veteranpoolen är bemanningsföretaget där alla anställda är ålders- eller avtalspensionärer. Verksamheten startades i Kungsbacka 2008. Nu finns 49 kontor från Luleå i norr till Ystad i söder och under 2019 var över 8 000 pensionärer aktiva inom bolaget. Veteranpoolen AB är noterat på Spotlight Stock Market och omsatte 2018 cirka 312 miljoner kronor.