Veteranpoolen storsatsar – vill rekrytera 2500 pensionärer

Att anlita pensionärer har blivit allt mer populärt både för privatpersoner och bland företagare.Trots att bemanningsbranschen drabbats hårt av coronapandemin vittnar Veteranpoolen om att ”ute blivit det nya inne” och planerar nu att anställa 2500 pensionärer under hösten och kommande vår, varav 50 i Örebro.

– Vi står redo att ta emot ännu fler pensionärer och hoppas kunna utöka poolen med 50 veteraner det närmsta året. Som pensionär har man massor av kompetens och erfarenhet från ett helt arbetsliv, de är fantastiska resurser för våra kunder samtidigt som våra veteraner känner sig delaktiga, aktiverade och uppskattade, säger Sven Dahlberg, franchisetagare i Örebro.

Veteranpoolen har ett 50-tal kontor runtom i Sverige och samtliga satsar alltså för att växla upp verksamheten i höst. Sven menar att det med extra omtanke och försiktighet fortfarande går att bemanna de flesta typer av uppdrag både tryggt och säkert.

- Utomhusarbete gör till exempel att man kan hålla social distansering på ett naturligt sätt. Vi har blivit duktiga på att utföra våra tjänster både tryggt och säkert, trots corona. Vi kör bl.a. intervjuer online och har även många andra smarta tips till veteraner som jobbar nu, säger han.

Att gå i pension kan under vanligaomständigheter vara en stor omställning och det är inte ovanligt att man efter en tid börjar sakna det sociala sammanhanget. Det är ofta då man tar kontakt med Veteranpoolen.

– Bridge employment växer som trend. Det innebär att man gradvis trappar ner på arbetet, istället för att gå direkt från heltidsarbete till pensionär. Hos oss väljer man själv vilka uppdrag man vill ta, och hur mycket pensionär man vill vara, säger Sven.

Sven Dahlberg, kontorsansvarig i Örebro

E-post: sven.dahlberg@veteranpoolen.se