Veteranpoolen växlar upp verksamheten - 50 nya jobb för pensionärer i Motala & Mjölby

Marknaden för att hyra in veteraner som utför hushållsnära tjänster och bemannar företag är glödhet i Motala och Mjölby. Pia Carlson, som nyligen tagit över Veteranpoolens verksamhet i Motala med omnejd, planerar nu att växla upp sin verksamhet. Nu söker hon 50 nya medarbetare inför högsäsongen.

Foto: Carina Gran

− Behovet av äldre arbetskraft är så stort att vi helt enkelt måste rekrytera massor av nya pensionärer som vill jobba extra, säger Pia Carlson, som nu söker pensionärer inom hem, hantverk och trädgård. Och trycket är extra stort på hantverkssidan så erfarna snickare, målare, elektriker och rörmokare står högt upp på Pias önskelista.

− De flesta nya kunder som kommer har fått tips om oss från en kollega eller vän, och de tipsar i sin tur sina vänner. Det blir en snöbollseffekt där efterfrågan bara ökar och ökar. Nu får jag lägga stor del av min energi på att rekrytera fler medarbetare och möta efterfrågan, säger hon.

Att jobba som pensionär

Att gå i pension kan för många vara en stor utmaning i livet. Forskning visar att många vill fortsätta jobba, fast under mer flexibla former och inte på heltid. Idag beräknas cirka 500 000 svenskar kombinera jobb och pension. Hos Veteranpoolen Motala kan man skriva in sig när man är avtals- eller ålderspensionär och intresserad av att jobba lite extra. Man får sedan själv styra i vilken omfattning man önskar jobba.

− Som pensionär har man massor av kompetens och erfarenhet från ett helt arbetsliv, de är fantastiska resurser för våra kunder samtidigt som våra veteraner känner sig delaktiga, aktiverade och uppskattade. Jag tror att det är därför efterfrågan på våra tjänster har vuxit kraftigt de senaste åren, säger Pia Carlson.

Pia Carlson, kontorschef Motala/Mjölby
E-post: pia.carlson@veteranpoolen.se

Foto: Carina Gran

Veteranpoolen är ett rikstäckande bemanningsföretag med 50 kontor från Ystad i söder till Luleå i norr. Här jobbar ca. 8000 ålders- och avtalspensionärer extra med allt från hushållsnära tjänster som t ex städning och barnpassning, olika hantverks-uppdrag och trädgårdsskötsel till rena bemanningsuppdrag ute på företag.