”Vi är stora nog att erbjuda en karriär samtidigt som vi ser individen”— fredagsporträttet med Christina Eriksson

Härnösands-bördiga Christina Eriksson jobbar idag som HR business partner i Einar Mattsson-koncernen. Med glatt humör och tydlighet arbetar hon med det mesta en HR-avdelning har uppdraget att göra. Fritiden ägnas åt familjen, färg och form och inte minst skor. Nu får vi tillfälle att fördjupa oss i ledarskap, hennes andra intressen och inte minst Christinas kunskaper i att bygga en verktygslåda av trä.
Foto: Erika Norell/EinarMattsson

Vad har du för roll?
– Jag jobbar som HR business partner vilket i korthet innebär att stötta våra chefer och ledare i HR-relaterade frågor. Det handlar bland annat om att rekrytera, stötta med kunskap vid organisationsförändringar, rehabilitering och arbetsanpassning, svarar på arbetsrättsliga frågor och arbetsmiljöfrågor. Tillsammans med min chef utbildar jag våra chefer i de processer som HR ansvarar för, exempelvis mål- och inspirationssamtal, lönerevision och det systematiska arbetsmiljöarbetet. Jag ingår också i byggbolagets och projektutvecklingsbolagets gemensamma ledningsgrupp för att kunna fånga upp HR-relaterade frågor och bidra med ett HR-perspektiv. Så jag jobbar med allt som spänner inom HR-området i stort sett.

Vilka är de största fördelarna med att jobba inom Einar Mattsson-koncernen tycker du?
– Att det finns stora möjligheter till att utvecklas för den som vill och visar det. Jag har själv haft den möjligheten att få utvecklas inom min roll med mer och mer ansvar. Jag upplever att Einar Mattsson är en arbetsgivare som ser och uppskattar sina medarbetare på riktigt. Vi är stora nog att erbjuda utveckling och karriär samtidigt som vi ser individen och har en familjär stämning.

Du har rekryterat medarbetare under många år. Kan du se några trender just nu?
– Det finns inga direkta trender, men det är en stor rörlighet på arbetsmarknaden just nu. Många rör på sig och söker nya jobb vilket jag tror kan vara en effekt av att man suttit hemma länge och längtar efter förnyelse.

Hur gör Einar Mattsson för att belöna rätt beteende och för att behålla sina talanger?
– Vi satsar mycket på att utbilda våra ledare och chefer, bland annat har vi vårt interna ledarskapsprogram som är både individ- och grupputvecklande. Utöver det så utbildar vi cheferna i ledarskap, såsom hur vi medarbetare kan se varandra tydligare, hur vi kan uppmuntra rätt beteende samt hur du kan uppmuntra till utveckling. Även att bli bättre på att ge återkoppling på det som vi vill se mer av. Vi utbildar även våra chefer i mål- och inspirationsprocessen, den process som hjälper oss att fånga och behålla våra talanger där vi tillsammans gör planer för medarbetarens framtida utveckling och bidrag till företagets utveckling.

Vad gör Einar Mattsson för att locka till sig talanger?
– Vi brukar delta på arbetsmarknadsdagar, vi försöker att ha attraktiva jobbannonser och att stolta lyfta fram våra medarbetare i olika kanaler. Det här är ett område där jag tror att vi kan göra ännu mer med.

Vad är viktigast för att trivas på en arbetsplats?
– För mig är det viktigast att ha bra kollegor och en bra chef och att jag har arbetsuppgifter som är lagom utmanande. Det måste finnas utrymme för utveckling, annars blir det tråkigt. Jag är en orädd person som ofta tänker ”det här har jag aldrig gjort, bäst jag testar hur det är”.

Hur blir man bra på att se andra människor, förstå och inte minst lyssna?
– Du behöver vara nyfiken och försöka ha ett 360-graders-tänk, det vill säga att förstå att vi alla är olika och utgå ifrån att andra inte tänker eller fungerar som du. Du kommer väldigt långt med att lyssna aktivt på vad den andra säger. Många gånger kan det vara så att du funderar på vad du ska svara i stället för att verkligen lyssna på det som sägs.

Hur skapas en gynnsam företagskultur? Underlättar det hos oss att våra ägare är aktiva och jobbar tillsammans med oss?
– Framför allt så handlar det om att leva som du lär. Det som du säger behöver du också leva upp till, det kan inte vara tomma ord. Jag tror absolut att det hjälper att våra ägare lever som de lär, de visar vägen. Vi gör som de gör.

Hur skapar jag största möjliga arbetstrivsel digitalt nu när vi tjänstemän huvudsakligen jobbar hemifrån?
– Då skulle jag säga, se till att alltid ha kameran påslagen i alla möten. Vi vill se varandra nu när vi inte möts på kontoret. Se till att ha inbokade mellanrum mellan dina möten för att hinna sammanfatta och styra upp aktiviteterna du fick på det senaste mötet, och läsa på och förbereda dig för det kommande mötet. Kontakta en eller flera kollegor och boka in en digital fika då och då, och varför inte boka in ett gåmöte utomhus i stället för att sitta still?

Vissa hävdar att det är viktigare att välja en bra chef, än rätt företag och rätt arbetsuppgifter. Kan du hålla med om det?
– Ja, det väldigt viktigt att ha en bra chef. De egenskaper som jag ser är framgångsfaktorer hos chefer hos oss inom Einar Mattsson-koncernen är viljan att utveckla sina medarbetare, att vara närvarande, de är nyfikna på nya idéer och uppmuntrar till eget ansvar.

Vad har du för intressen?
– Min dröm som liten var att bli designer. Jag är utbildad mönsterkonstruktör men har aldrig jobbat som det. Så mina stora fritidsintressen är färg och form, både vad det gäller inredning och kläder. Jag lider av ett nästintill sjukligt begär efter skor, kan säga att jag har slutat räkna hur många som jag har.

– Intresset för god mat är också stort efter 17 år inom restaurangbranschen. Jag gick livsmedelsteknisk utbildning på gymnasiet, är utbildad kock och servitris, och har jobbat på flera av Stockholms stjärnkrogar. Fast nuförtiden äter jag hellre maten än lagar den.Jag gillar också att lyfta tunga vikter. Eftersom jag älskar sol och hav så hittar ni mig på stranden sommartid.

Vilken personlig egenskap har du som du jobbar mest med?
– Det är mitt tålamod. När jag var yngre kunde jag bli galen av att saker inte gick så fort som jag tyckte att de borde gå. Jag tycker fortfarande långsamt, för långsamt, är utmanande.

Vad är roligast i jobbet – när är du som mest nöjd?
– Åh, variationen, den är det roligaste i mitt jobb. Jag trivs som bäst när jag kan bidra med min kunskap och ser nyttan av den.

Vilket är ditt favoritprogram på jobbet?
– Vad vore en dag utan powerpoint? Gillar särskilt att kunna formge sidorna med att kunna lägga till härliga bilder till texterna.

Var finns ditt smultronställe för rekreation och återhämtning?
– Det är mina föräldrars sommarstuga som ligger i Barsviken, utanför Härnösand, där jag är född och uppvuxen. Havet och skogen, det är helt underbart där.

Vem är du på en middagsbjudning? Den som är inne på barnrummet, sätter dig i soffan och hänger eller står i köket och pratar med den som lagar maten?
– Jag kan nog vara på alla dessa ställen, jag vill prata med alla och vara med där det händer …

Berätta något om dig som väldigt få vet.
– Att jag har varit en flagg- och drillflicka under min uppväxt i Härnösand.

Vilken bok har du på nattduksbordet just nu?
– Just nu är det faktiskt ”Castor snickar” som jag läser för min yngste son varje kväll. Efter att ha läst den 150 gånger nu så börjar den bli rätt så trist, men jag vet hur man bygger en snickarlåda av trä. Så hör av er om ni vill ha tips.

Foto: Erika Norell/EinarMattsson