Vi behöver en halv miljon nya kollegor – så klarar vi välfärden

Välfärdssektorn behöver anställa en halv miljon människor de närmaste tio åren. Av de 25 yrkena med störst brist finns i dag 17 i välfärdssektorn; speciellt vård, skola och omsorg. Nytt tvärfackligt initiativ lyfter välfärdens medarbetare. Möt oss i Almedalen. Sänds även på YouTube.

”Facken i välfärden” representerar mer än 1,2 miljon medlemmar. Målet är att gemensamt påverka politik och arbetsgivare för en bättre kompetensförsörjning – fler kollegor med rätt kompetens – och bidra med fackens förslag på lösningar. Både ansvariga ministrar och arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner SKR kommer att uppvaktas.

Akademikerförbundet SSR, Kommunal, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Vision och Vårdförbundet startar ett samarbete med målet är att stärka det fackliga arbetet för välfärdens professioner och yrkesgrupper. Möt oss i Almedalen: Måndag 4 juli, klockan 15 - 16 i Sävesalen, Gotlands Museum, Strandgatan 14 i Visby. Sänds även på YouTube.

Ett urval av prioriterade frågor är:

• Prioritera arbetsmiljöarbetet – dagens tuffa arbetsmiljö i välfärden avskräcker studenter och nya kollegor.
  • Tydliga karriärvägar och möjlighet till kompetensutveckling under hela arbetslivet behövs.
  • Låt proffsen vara proffs! Vi representerar professioner och yrkesgrupper med eftertraktad kunskap och kompetens, som måste användas smartare.

Vi har utarbetade medarbetare, underbemanning och detaljstyrning som ger oss allt från vårdköer till social utsatthet och en skola som inte ger alla barn chansen. Tillsammans har vi en välfärdsskuld som undergräver tilliten till och tryggheten i välfärden.

”Facken i välfärden” uppmanar såväl regering och riksdag som välfärdens arbetsgivare att möta oss i ett nödvändigt välfärdslyft.

Läs mer på DN Debatt ”Bristerna i välfärdssektorn har blivit en kronisk sjukdom”

För mer information:

Pressjourer till samtliga förbund

Akademikerförbundet SSR Cecilia Sandahl, kommunikationschef: 070 687 32 42
och 070 690 44 23

Akademikerförbundet SSR Victor Harju, presschef (fr.o.m. augusti): tfn 070 690 44 23

Kommunals pressjour: 010 442 71 30

Lärarförbundets pressjour: 08 737 69 02

Lärarnas riksförbunds pressjour: 08 613 25 55

Vision Maria Martinsson, t.f. presschef 070 655 50 48

Vårdförbundet Anna E Olsson, presschef: 070 310 30 09

Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR.

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Välkommen till pressträff i Staffanstorp om uppmaning till lagtrots15.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förhandlingen mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun handlar om konsekvenserna av kommunstyrelsens beslut den 23 mars för chefer och tjänstemän i kommunen. Beslutet innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar. Kommuner är skyldiga enligt lag att ta emot anvisade kvotflyktingar. Kommunstyrelsens beslut kan tolkas som att man uppmanar de anställda till lagtrots, och i varje fall att tjänstemän ställts inför dilemmat att behöva välja mellan att följa arbetsgivarens beslut eller gällande lagstiftning.

Press, radio och tv är idag välkomna till Akademikerförbundet SSR:s debatt på Järvaveckan kl 12 i Tält 12.6.2022 07:30:41 CEST | Pressmeddelande

Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite? Alla är överens. Gängkriminaliteten måste brytas. Partierna tävlar om satsningar på fler poliser och hårdare tag. När det handlar om att bryta rekryteringen till gängen stannar det ofta vid tomma ord. Varför? Akademikerförbundet SSR vill se 10 000 fler som arbetar förebyggande. Vi bjuder in till debatt på Järvaveckan.