Vi behöver en halv miljon nya kollegor – så klarar vi välfärden

Välfärdssektorn behöver anställa en halv miljon människor de närmaste tio åren. Av de 25 yrkena med störst brist finns i dag 17 i välfärdssektorn; speciellt vård, skola och omsorg. Nytt tvärfackligt initiativ lyfter välfärdens medarbetare. Möt oss i Almedalen. Sänds även på YouTube.

”Facken i välfärden” representerar mer än 1,2 miljon medlemmar. Målet är att gemensamt påverka politik och arbetsgivare för en bättre kompetensförsörjning – fler kollegor med rätt kompetens – och bidra med fackens förslag på lösningar. Både ansvariga ministrar och arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner SKR kommer att uppvaktas.

Akademikerförbundet SSR, Kommunal, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Vision och Vårdförbundet startar ett samarbete med målet är att stärka det fackliga arbetet för välfärdens professioner och yrkesgrupper. Möt oss i Almedalen: Måndag 4 juli, klockan 15 - 16 i Sävesalen, Gotlands Museum, Strandgatan 14 i Visby. Sänds även på YouTube.

Ett urval av prioriterade frågor är:

• Prioritera arbetsmiljöarbetet – dagens tuffa arbetsmiljö i välfärden avskräcker studenter och nya kollegor.
  • Tydliga karriärvägar och möjlighet till kompetensutveckling under hela arbetslivet behövs.
  • Låt proffsen vara proffs! Vi representerar professioner och yrkesgrupper med eftertraktad kunskap och kompetens, som måste användas smartare.

Vi har utarbetade medarbetare, underbemanning och detaljstyrning som ger oss allt från vårdköer till social utsatthet och en skola som inte ger alla barn chansen. Tillsammans har vi en välfärdsskuld som undergräver tilliten till och tryggheten i välfärden.

”Facken i välfärden” uppmanar såväl regering och riksdag som välfärdens arbetsgivare att möta oss i ett nödvändigt välfärdslyft.

Läs mer på DN Debatt ”Bristerna i välfärdssektorn har blivit en kronisk sjukdom”

För mer information:

Pressjourer till samtliga förbund

Akademikerförbundet SSR Cecilia Sandahl, kommunikationschef: 070 687 32 42
och 070 690 44 23

Akademikerförbundet SSR Victor Harju, presschef (fr.o.m. augusti): tfn 070 690 44 23

Kommunals pressjour: 010 442 71 30

Lärarförbundets pressjour: 08 737 69 02

Lärarnas riksförbunds pressjour: 08 613 25 55

Vision Maria Martinsson, t.f. presschef 070 655 50 48

Vårdförbundet Anna E Olsson, presschef: 070 310 30 09

Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR.

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Våra krav till Svenska kyrkan18.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR överlämnade igår våra krav till Svenska kyrkan som en del av kollektivavtalsförhandlingar 2023. Svenska kyrkan befinner sig i en osäker tid, precis som Sverige och världen. Det är samtidigt en tid då kyrkans roll får en ökad betydelse för att möta olika utmaningar i samhället. Våra medlemmar rör sig över alla sektorer. För att rekrytera och behålla dem som anställda inom Svenska kyrkan krävs avtal i nivå med de arbetsgivare de också kan välja att arbeta hos.

Obegripligt att slakta arbetsmarknadspolitiken8.11.2022 12:40:00 CET | Pressmeddelande

Det är bra att a-kassan ligger kvar på den högre nivån för att säkerställa en trygghet vid arbetslöshet. Vi går nu in i en lågkonjunktur där arbetslösheten på idag 6,6 procent kommer att öka till 7,7 procent nästa år enligt regeringens egen prognos. Dessutom utgör personer med svagare anknytning till arbetsmarknaden en allt större andel av de arbetssökande, idag runt sju av tio. Det är då obegripligt att arbetsmarknadspolitiken slaktas.