Svenska Fordonsbranschen

Vi behöver lagstifta om fri tillgång till fordonsdata, nu!

Dela
Nu är det hög tid för EU att få en sektorsspecifik lagstiftning som garanterar fritt flöde av fordonsdata på plats. Det uppmanar de paneuropeiska branschorganisationerna FIGIEFA, CECRA och AIRC i en gemensam uppvaktning av EU-kommissionen.

EU:s beslut om en effektiv och sektorspecifik lagstiftning som säkrar den fria tillgången på fordonsdata för de fristående fordonsverkstäderna och bildelsleverantörerna dröjer, och det är oacceptabelt – lagstiftningen behöver komma på plats nu!

Den uppmaningen riktar de alleuropeiska fordonsbranschorganisationerna FIGIEFA, CECRA och AIRC i brev som de skickat till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. 

Processen i EU med att få en lagstiftning för flödet av fordonsdata har varit pausad tillräckligt länge nu, menar både FIGIEFA och CECRA och de riktar nu uppmaningen till Ursula von der Leyen och EU-kommissionen att återstarta processen, så att en lagtext kan vara färdig att godkänna i maj 2024. Deadline för kravet på senast ett beslut ska ske är vald för att passa in på Europaparlamentets mandatperiod.

I ett gemensam uttalande uttrycker de båda svenska branschorganisationerna sin oro över den långsamma processen. Den kan snedvrida den konkurrens som EU-kommissionen eftersträvar inom motorfordonsunderhållstjänster.

– Utvecklingen, omställningen till elektromobilitet och uppkopplade fordon, går väldigt fort. Detta ställer krav på ett snabbt agerande från EU-kommissionen för att inte konkurrensen på lika villkor, verkstädernas rättigheter och bilägarnas valfrihet ska hotas på grund av utebliven eller försvårad åtkomst till bilens digitala innehåll”, säger Johnny Bräster, SBF, och Bo Ericsson, SFVF, i sitt uttalande.

FIGIEFA är en europeisk paraplyorganisation för 19 branschorganisationer och sex multinationella företag inom bildelsbranschen. Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, är svensk medlem.

CECRA är en europeisk paraplyorganisation för branschorganisationer inom lätta och tunga fordonshandeln samt märkeshandlarorganisationer från sex europeiska fordonstillverkare. Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, är svensk medlem.

AIRC är en europeisk paraplyorganisation för branschorganisationer för karosseri- och skadeverkstäder med SFVF som svensk medlem.

Nyckelord

Kontakter

Johnny BrästerStyrelseordförandeSveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF)

Ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening

johnny@braster.nu

Bilder

Länkar

Om

Svenska Fordonsbranschen
Svenska Fordonsbranschen
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.fordonsverkstader.se/

Svenska Fordonsbranschen – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!

Svenska Fordonsbranschen är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare, rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar samt bildelsaktörer.

Vi samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Vi är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Svenska Fordonsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen

Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande

En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye