Vi bjuder återigen in till Volkswagen Grand Prix.

Även i år har Volkswagen glädjen att tillsammans med Agria Djurförsäkring och Länsförsäkringar arrangera Volkswagen Grand Prix, en av landets mest prestigefulla tävlingar på internationell nivå för den svenska hopp-eliten. Förra årets trio på prispallen i Volkswagen Grand Prix med Peder Fredricson i täten, Rolf-Göran Bengtsson och Henrik Ankarcrona gav mersmak och nu är dags igen.

ed Volkswagen Grand Prix får Sveriges bästa hoppryttare chansen att tävla på internationell nivå i Sverige. Den svenska ridsportpubliken uppskattar att se våra utlandsstationerade ryttare starta här hemma samtidigt som det ger allt fler i Sverige chansen att delta på tre platser med både kval och final med 150-klasser. – Det ska bli otroligt roligt att återigen få arrangera Volkswagen Grand Prix 2017 i samarbete med Länsförsäkringar och Agria Djurförsäkring. Vi har haft stor glädje av samarbetet med ridsporten eftersom det blir en bra och naturlig koppling till våra fyrhjulsdrivna bilar, säger Therese Jonsson, Eventansvarig Ridsport på Volkswagen.

ÅRETS TÄVLINGAR I VOLKSWAGEN GRAND PRIX

Volkswagen Grand Prix med Agria och Länsförsäkringar består av tre separata topptävlingar från juni till oktober, med de bästa svenska hoppryttarna på plats.

Tävlingsplatser under 2017 är:

• Grevlunda Grand Prix, 8–11 juni  Kval fredag och final 1,50 på söndagen. Vinnaren kvalificeras till Elmia Scandinavian Horse Show.

• Falsterbo Horse Show, 8–16 juli  Volkswagen Trophy i Falsterbo, pris till bästa svenska hoppryttare. Alla de internationella klasserna räknas utifrån den poäng tabell som gäller för internationella tävlingar, FEI. From torsdag – söndag.

• Elmia Scandinavian Horse Show, 25–29 oktober  Sista startskottet i VW Grand Prix inleds med kval på fredag och final på 150-nivå under söndagen. De två mest framgångsrika ekipagen går vidare till Sweden International Horse Show på Friends Arena.

– Det är fantastiskt kul att Volkswagen fortsätter att satsa på svensk hoppsport. Extra kul att Elmia får chansen att anordna Volkswagen Grand Prix med kval till SIHS. Att de svenska ryttarna får möjlighet att på hemma plan rida om så höga prispengar och dessutom en bil i meeting pris är verkligen bra, säger Sylve Söderstrand, Tävlingsledare Elmia Scandinavian Horse Show.

Länsförsäkringar och Volkswagen går också in i den helt nya amatörtouren Volkswagen Rising Stars på Elmia. Inspirationen till tävlingen kommer ifrån Krafft the Tour of Amateurs som har blivit en succé på Falsterbo Horse Show. Efterfrågan på den här typen av klasser på de större tävlingarna har varit mycket stor och därför känns det väldigt roligt att kunna erbjuda fler ryttare chansen att få tävla på Elmia. Från den 1 juni finns möjlighet att kvala in i 1.20 och 1.25 klasser på samtliga regionala och högre tävlingar i hela landet.

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 66 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.