Vi bjuder bin på mat och boende

Att antalet insekter som bin och humlor har minskat drastiskt under senare år är något som Einar Mattssons utemiljögrupp tagit fasta på i utformningen av årets sommarblomprogram. Nu planteras pollenrika växter på gårdarna där bina också välkomnas flytta in i nybyggda bi-hotell.

Einar Mattssons utemiljögrupp tar hand om utemiljön kring fastigheterna året runt. På våren genomförs den stora vårstädningen. Allt grus från vintern sopas upp och rabatterna rensas från ogräs, gödslas och luckras. Därefter planteras årets vår- och sommarblommor i stora urnor på gårdarna. I år är temat för sommarblommorna inspirerat av behovet av biologisk mångfald.

– Antalet pollinerande insekter som bin och humlor har minskat drastiskt under senare år och samtidigt vet vi att pollinering av insekter är viktig både för ekosystemet och för vår matproduktion. Genom att odla nektar- och pollenrika växter i våra urnor och rabatter kan vi hjälpa bina och andra insekter säger Malin Persson, arbetsledare på Utemiljöavdelningen.

Mat till insekterna hela säsongen
De blommande urnorna bidrar till att bilda ett grönstråk där bina kan landa på sin jakt efter mat i staden. Målet är att se till att det finns mat åt bina under hela säsongen.

– Tidigt på våren är vintergäck, snödroppar, scilla, krokus, sippor, sälg, hassel och lönn attraktiva för nyvaknade bin och humlor. I maj och juni finns i regel gott om mat när både träd och buskar blommar. Men under sensommaren kan det vara ont om mat och då kan gårdens sommarblommor och perenner fylla en viktig funktion, berättar Malin.

Bi-hotell av återvunnet material
Bina behöver inte bara mat, utan även boplatser. Därför har utemiljögruppen även tillverkat egna bihotell som sätts ut i planteringarna och i urnorna.

– Vi har återanvänt material så mycket som möjligt. I de stora bi-hotellen med flera våningar har vi lagt in delar från gamla trasiga krukor, mossa från hösturnorna och så har vi tagit hand om hyresgästernas granar och borrat hål i bitar av stammarna, berättar Nemo Eriksson som tillverkat många av bithotellen under vintern.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski5.6.2020 11:29:00 CESTBlogginlägg

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills. Vad är roligast inom ditt yrke? — Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga. Hur hamnade du på Einar Mattsson? — Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt. Vad är det bästa i vår företagskultur? — Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar

"Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen29.5.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Hon är den dalsländska egenföretagaren som varit frisör och som är utbildad Feng Shui-expert och utbildad inom personlig utveckling. På senare år har hon skolat om sig till projektledare inom nyproduktion. Jessica Lundbom Jensen är en genomtänkt, kreativ kollega med full kontroll på sitt uppdrag. Hon har en social begåvning utöver det vanliga och drivs av att se människor och företag utvecklas. Här får du läsa om Jessicas syn på lojalitet, ledarskap och beundran för generösa kollegor.

Peter Svensson - ny VD för Einar Mattsson Byggnads AB28.5.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Från den 1 juni blir Peter Svensson VD för Einar Mattsson Byggnads AB. Han efterträder Anna Mellström som lämnar för rollen som VD för Sollentunahem. Peter Svensson fortsätter samtidigt att leda Einar Mattsson Projekt AB. – Det kommer att gagna båda bolagens verksamhet att ledas av en och samma VD. Det ger bolagen möjlighet till ett effektivare samarbete som i förlängningen ska leda till lägre produktionskostnader och bättre kvalitet i produkten, säger Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef. – Jag ser fram emot att få ihop all den kunskap och erfarenhet som finns i de båda bolagens ledningsgrupper, för att få till rätt produkt på rätt plats till rätt pris, så att vi fortsatt kan stå stabila på marknaden oavsett konjunktur, Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Projekt AB. Om Peter Svensson Peter leder Einar Mattsson Projekt AB sedan september 2019. Han har mångårig branscherfarenhet bland annat som VD för PEAB Bostadsutveckling. Peter har även arbetat på NCC, Skanska och Bjerkings. F