Vi flaggar för ett starkt och fredligt Europa

Inför valet till Europaparlamentet visar E.ON sitt stöd för ett enat Europa genom att hissa EU-flaggan utanför flera av sina kontor.

Den 23 till 26 maj ska medborgarna inom Europeiska Unionen rösta i Europaparlamentsvalet. För oss, som ett europeiskt företag, är det viktigt att den Europeiska Unionen fortsätter att vara stark och enad. Ett Europa där människor reser fritt mellan länder, där studenter lär känna europeiska städer och universitet och där våra kollegor kan arbeta inom olika delar av vårt företag.

Men den frihet, demokrati och tillväxt som den Europeiska Unionen har bidragit till är lätt att ta för given och det finns idag krafter som avisar idén om ett enat Europa.

– I decennier har vi i Europa varit överens om att samarbete leder till ökat välstånd för alla. Valresultatet kommer att få stor betydelse för våra europeiska grundvärderingar kring solidaritet, frihet och demokrati. Dessa värderingar är själva fundamentet för ett enat och välmående Europa. Vi hoppas därför att ett högt valdeltagande till Europaparlamentsvalet ska stärka sammanhållningen i Europa, säger Marc Hoffmann, vd för E.ON Sverige.

För att markera sitt stöd för EU kommer E.ON att hissa den europeiska flaggan mellan den 16 april och den 31 maj utanför våra större kontor i Sverige. För ett starkt och fredligt Europa.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.

Stora köp av elflexibilitet genomförda via E.ONs digitala handelsplats SWITCH13.2.2020 10:30:00 CETPressmeddelande

Med målet att möjliggöra tillväxt trots den kapacitetsbrist som råder i vissa delar av landet, introducerade E.ON under 2019 en digital handelsplattform för nätkapacitet – SWITCH. Och plattformen fyller sitt syfte. Sedan januari i år har energi om över 2,5 GWh köpts via handelsplattformen i Uppsala och på Gotland. Det motsvarar den normala årsförbrukningen av el i 1 000 lägenheter.