Vi fortsätter påminna regeringen: glöm inte bort de vilda djuren på cirkus!

4.12.2016 00:30 | Djurens Rätt

Djurrättsorganisationerna Djurens Rätt och PETA var igår åter på plats utanför riksdagen och uppmanade regeringen att förbjuda vilda djur på cirkus.

Cirkusmanifestation utanför riksdagen i Stockholm den 3 december 2016.

Tidigare i år lämnade Djurens Rätt över ett upprop med mer än 155 000 namnunderskrifter för ett förbud mot vilda djur på cirkus i Sverige. Förhoppningen var att ett sådant förbud skulle finnas med i den nya djurskyddslagen, men då den återigen skjutits på framtiden uppmanar Djurens Rätt, tillsammans med den internationella djurrättsorganisationen PETA, regeringen att bryta loss förslaget om ett förbud mot vilda djur på cirkus och snarast införa ett förbud.

Under lördagen fanns Djurens Rätt och PETA åter på plats utanför riksdagen för att uppmana de ansvariga i regeringen att inte glömma bort de vilda djuren på cirkus!

– Regering och riksdag måste ta sitt ansvar, lyssna på opinionen och på de svenska och internationella experter som alla uppmanar till att elefanter och sjölejon förbjuds på cirkus. I veckan revs Hudiksvalls beslut om att stoppa djurcirkusar på kommunal mark upp, vilket visar att kommunerna är oförmögna att följa medborgarnas önskan i denna fråga, det är upp till regeringen att agera. Djuren på cirkus kan inte vänta, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

– Över hela världen tar länder steg för att stoppa frihetsberövandet och misshandeln av vilda djur på cirkus. PETA och Djurens Rätt kommer att fortsätta trycka på den svenska regeringen för att förbjuda dessa förlegade spektakel - för djurens skull måste showen få ett slut, säger Harriet Barclay, European Outreach Liaison på PETA.

Cirkusmanifestation utanför riksdagen i Stockholm den 3 december 2016.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.