Vi fortsätter påminna regeringen: glöm inte bort de vilda djuren på cirkus!

Djurrättsorganisationerna Djurens Rätt och PETA var igår åter på plats utanför riksdagen och uppmanade regeringen att förbjuda vilda djur på cirkus.

Cirkusmanifestation utanför riksdagen i Stockholm den 3 december 2016.

Tidigare i år lämnade Djurens Rätt över ett upprop med mer än 155 000 namnunderskrifter för ett förbud mot vilda djur på cirkus i Sverige. Förhoppningen var att ett sådant förbud skulle finnas med i den nya djurskyddslagen, men då den återigen skjutits på framtiden uppmanar Djurens Rätt, tillsammans med den internationella djurrättsorganisationen PETA, regeringen att bryta loss förslaget om ett förbud mot vilda djur på cirkus och snarast införa ett förbud.

Under lördagen fanns Djurens Rätt och PETA åter på plats utanför riksdagen för att uppmana de ansvariga i regeringen att inte glömma bort de vilda djuren på cirkus!

– Regering och riksdag måste ta sitt ansvar, lyssna på opinionen och på de svenska och internationella experter som alla uppmanar till att elefanter och sjölejon förbjuds på cirkus. I veckan revs Hudiksvalls beslut om att stoppa djurcirkusar på kommunal mark upp, vilket visar att kommunerna är oförmögna att följa medborgarnas önskan i denna fråga, det är upp till regeringen att agera. Djuren på cirkus kan inte vänta, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

– Över hela världen tar länder steg för att stoppa frihetsberövandet och misshandeln av vilda djur på cirkus. PETA och Djurens Rätt kommer att fortsätta trycka på den svenska regeringen för att förbjuda dessa förlegade spektakel - för djurens skull måste showen få ett slut, säger Harriet Barclay, European Outreach Liaison på PETA.

Cirkusmanifestation utanför riksdagen i Stockholm den 3 december 2016.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.