Vi gör julen mindre ensam – Bris har öppet som vanligt

För den som har det tufft hemma blir jullovet kanske inte den mysiga återhämtning som det borde vara. Bris vet att den som är ensam blir ännu mer ensam i juletid. Därför har Bris stödverksamhet öppet varje dag, hela jullovet.

Jag har haft världens dåligaste dag. Vi firade inte julafton alls. Min mamma är inte ens hemma. Hon jobbar hela dagen och kvällen.

”Jag brukar inte gilla julen, för pappa dricker. I år är det bara min syster och jag och pappa som firar så därför är jag ganska säker på att han kommer dricka. Jag är bara så orolig för när han dricker är han inte min vanliga pappa längre.”

”Just nu har jag jullov men stressen ökar hela tiden. Jag får hjärtklappning just nu när jag tänker på att jag ska tillbaka till helvetesskolan.”

Det här är exempel på vad barn berättar för Bris under julen. Nu är det bara några dagar kvar till julafton och de barn som inte ser fram emot julen har redan börjat höra av sig till Bris.

– Nu ökar samtalen till Bris om oro inför julen, om vuxnas alkoholkonsumtion, om familjekonflikter eller ekonomisk utsatthet. Julen ska vara barnens högtid, men vi på Bris vet att det inte alltid blir så. Våra kuratorer finns på plats hela jullovet och lyssnar när ett barn inte har någon annan vuxen att prata med, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Nu finns dessutom Brisbot, en chattbot som finns direkt i Facebook Messenger eller Kik. Där kan barn och unga läsa svar på de vanligaste frågorna som Bris kuratorer får om olika ämnen. Brisbot är ett komplement till Bris ordinarie stödverksamhet, en möjlighet till ett första stöd för den som inte vill kontakta Bris kuratorer direkt.

Se vår film: Vi gör julen mindre ensam .

Rebecka Lindmark
rebecka.lindmark@bris.se

Barnens rätt i samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och unga samt upprätta möjligheter för dem att föra en dialog med vuxna. FN:s konvention om barnets rättigheter är utgör grunden för Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se .

Bris telefonnummer för barn och unga: 116 111

Bris Vuxentelefon – om barn: 077-150 50 50