“Vi har haft som mål att komma till Umeå”

Vägledarträffen

Den 17 mars arrangeras Vägledarträffen, ett event för Sveriges studie- och yrkesvägledare, i Umeå. Årets huvudtalare pratar under ämnet hederskultur och integration.

Josephine Lindgren, kommunikatör på Educations Media Group berättar om evenemanget:

Vi har en spännande agenda som vi hoppas ger deltagarna verktyg att använda i sin vardag i mötet med elever. Vi är glada att för första gången arrangera träffen i Umeå

Vägledarträffen arrangeras av söktjänsterna gymnasium.se och studentum.se, som båda är en del av Educations Media Group. Eventet riktar sig mot Sveriges studie- och yrkesvägledare med teman som rör skolans värld med fokus på vägledning och utbildningsmöjligheter.

Vägledarträffen har fram till nu arrangerats i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i mars även i Umeå. Josephine Lindgren fortsätter:

Vi har alltid haft som mål med Vägledarträffen sedan starten 2017 att få möjlighet att besöka fler orter. Vi ser fram emot att nu även kunna bjuda in studie- och yrkesvägledare som är verksamma i den norra regionen till vårt event som vi vill ska ge matnyttig information och verktyg som de kan använda i mötet med sina elever. Studie- och yrkesvägledare utgör en viktig roll i de val våra unga gör när det kommer till sina fortsatta studier och arbete

Föreläser gör CSN, Blueberry Universitet & College, Umeå kommun, och Stöldskyddsföreningen. Vårens huvudtalare är statsvetaren Ibrahim Mohamad som under temat hederskultur och integration pratar om hedersförtryck bland unga

Vägledarträffen