Vi kan behöva vänja oss med nya inslag i kollektivtrafiken

Lägre priser utanför rusningstid, trängselappar och varuautomater med munskyddsförsäljning. Det är några av de spaningar som analys- och teknikkonsultföretaget WSP lyfter fram i en ny i framtidspaning kring kollektivtrafikens ”nya normala”.

Sedan pandemins start har resor i kollektivtrafiken minskat dramatiskt. I juni 2020 uppskattade World Economic Forum att en återgång till normala nivåer i kollektivtrafiken inte är att vänta förrän mitten av 2022.

– Vi har hittat väldigt lite data som tyder på att kollektivtrafiken stått för en stor smittspridning. Syftet med den här genomgången är att förse kollektivtrafikens aktörer med kunskap och lösningar för ett säkrare resande. Det kommer vara avgörande för att återvinna resenärernas förtroende, säger Ulf Larsson, chef på WSP Rail Advisory.

När hela världen nu långsamt förbereder sig för en återgång till ”det nya normala”, funderar många på hur resor i kollektivtrafiken ska kunna genomföras på ett säkert sätt framöver. Det återstår fortfarande mycket forskning innan vi säkert vet hur mycket smittspridning som faktiskt sker i kollektivtrafiken. Men redan nu är många experter överens om att avstånd till andra passagerare, användande av munskydd och hur länge resan pågår är viktiga faktorer när det kommer till säkra resor.

WSP har tittat på utvecklingen i en rad länder och hur plattformar, hållplatser tåg och bussar förändrats. Ett exempel på åtgärder som kan bli vanliga inslag i kollektivtrafiken framöver är varuautomater där resenärer kan köpa skyddsutrustning. Ett annat är avancerad ytdesinfektion, tekniska lösningar för att minska avståndet mellan resenärer, realtidsinformation för trängsel och effektiva ventilationssystem som filtrerar bort smittsamma partiklar.

Det här kan vi få se i kollektivtrafiken framöver, enligt genomgången från WSP

• Mer utrymme passagerarna emellan
  • Lägre priser för den som inte reser i rusningstid
  • Kontaktlösa betalningar
  • Kopparklädda handtag och räcken vilket gör att virus trivs sämre
  • Applikationer med liveuppdateringar som låter resenärer planera en säker resa
  • Krav på munskydd
  • Längre tåg för att minska trängsel

Hela sammanställningen "Global ingredients of the post-pandemic recovery recipe for public transportation" finner du under dokument nedan.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulf Larsson, chef på WSP Rail Advisory
ulf.e.larsson@wsp.com

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CETPressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.