”Vi kan lösa de tekniska utmaningar våra kunder står inför” — fredagsporträttet med Einar Storm

Snabb som få rör sig arbetsledaren för teknisk förvaltning, Einar Storm, genom korridorerna på huvudkontoret. Snöskottningen måste hanteras och även en arbetsledare får fatta snöskyffeln och hjälpa till vid utsatta fastigheter. Sådan tur att matlagning fungerar som stressventil. Han är ännu på jakt efter sitt smultronställe och han avslöjar också en hemlighet. Lär känna Einar Storm:
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
— Jag kom till Einar Mattsson i september 2007. Innan jobbade jag på ett mindre driftbolag, Klara Förvaltning (idag City Förvaltning), där både vi och Einar Mattsson skötte om några av Wallfasts fastigheter. Joakim Attevall jobbade då som fastighetstekniker på koncernen, så när han blev arbetsledare frågade han mig om jag ville börja på Einar Mattsson i stället.

Vad hade du för bild av företaget då?
— Då visste jag inte så mycket om Einar Mattsson, annat än att det är en stor fastighetsägare som förvaltar många olika kunders fastigheter däribland koncernens egna. Jag hade hört mycket gott om koncernen från Joakim och att han stortrivdes. Så för mig var valet ganska enkelt.

Nu har du rollen som arbetsledare. Hur kommer det sig?
— När Einar Mattsson knöt ett avtal med Skandia Bostäder så erbjöds jag rollen som samordnare. Som samordnare jobbar jag både som fastighetstekniker och leder projekten och det dagliga arbetet.

Vad är det som lockar med att jobba med installationer, drift och underhåll av hus?
— Jag har alltid varit intresserad av teknik. När jag började jobba som fastighetsskötare och sen fastighetstekniker, så har jag haft ett brinnande intresse för just en fastighets tekniska installationer, hur saker och ting fungerar och vad varje installation betyder. Både för fastighetens bästa liksom för hyresgästerna. Det är viktigt i alla led att allt funkar, för att också tekniken ska fungera som bäst. Lite som ”är magen glad så är människan glad”. Om fastigheten mår bra och går bra så är fastighetsägaren glad och även människorna som bor i den.

Vad är bäst med att jobba på Einar Mattsson?
— Einar Mattsson-andan, utan tvekan! Jag tror att de allra flesta vet vad den betyder som jobbar här, och att de håller med mig. Den är en underbar sammanhållning, och vi bryr oss om varandra på ett genuint sätt.

Vad är mest utmanande med att jobba som arbetsledare?
— Det är att mitt team av riktigt kompetenta drifttekniker får rätt förutsättningar för att lösa de arbetsuppgifter vi får. Vi jobbar med en rad spännande projekt just nu hos olika fastighetsägarkunder då även i koncernens fastigheter.

— En till utmaning jag har är att bli bättre på att marknadsföra oss internt, så att alla som arbetar på Einar Mattsson vet vad vi kan. Att vi kan lösa de utmaningar våra kunder står inför när det kommer till teknik. Vi har ett tätt samarbete med de andra tekniska teamet så tillsammans är vi svårslagna.

Du ser alltid ut att vara i arbete. I samtal, möten eller på språng. Är ditt jobb väldigt tidsstyrt, är du effektiv eller båda?
— Haha, både ja och nej. Jag är ofta på språng, det hör nog till mitt sätt att vara. Jag blir väldigt lätt rastlös om jag inte har fullt upp. Mitt jobb är väldigt varierande och vårt team är i en spännande utvecklingsfas med stundtals väldigt intensiva perioder. Mitt jobb är ganska tidsstyrt med möten, deadlines och så, men samtidigt har jag ett fritt och varierande jobb. Jag är effektiv, men där kan jag säkert bli bättre.

Hur hanterar du stress?
— Jag försöker att koppla bort arbetet när jag kommer hem, även om det ibland är oundvikligt. Jag hade en stressig period i mitt liv för några år sedan och började då skriva ner saker som triggade stress hos mig, för att reda ut om kraven jag har på mig själv är rimliga. Därefter kunde jag justera de tankarna. Jag zoomar ut som bäst när jag lagar mat. Jag tränar också några gånger i veckan vilket ger ett särskilt lugn och då sover jag också extra bra.

Vad tror du att digitaliseringen betyder för oss som fastighetsbolag?
— Det är en viktig del av vår utveckling som fastighetsbolag, Digitalisering underlättar i flera avseenden och för alla som jobbar här. För oss som jobbar med driftteknik och energi är all data i olika former viktiga verktyg som gör att vi kan göra ett ännu bättre jobb med optimering av fastigheternas system.

Hållbarhetsfrågorna, hur upplever du att de påverkar ditt arbete idag och framöver?
— Alla delar av hållbarhet är viktiga. Ärligt talat är det något vi skulle börjat med för länge sen, då menar jag inte bara Einar Mattsson, utan alla. Det vi gör idag kanske inte gör så stor påverkan just nu, men fortsätter vi göra bra insatser kommer det att märkas framöver. Det märks verkligen att alla är involverade i det arbetet här.

Vilka är dina fritidsintressen?
— Matlagning. Så mycket mer än det har jag inte haft tid med förrän nu. Vem vet vad svaret blir på den här frågan om ett år?

Har du ett smultronställe någonstans?
— Inte än. Jag sålde mitt hus för ett år sedan och hoppas att jag snart hittar mitt nya smultronställe.

Avslöja något väldigt få vet om dig.
—Jag är väldigt öppen som person, så det mesta vet fler än några få. Men okej, jag kan väl avslöja något som väldigt, väldigt, få vet om. Jag håller på att skriva en bok som troligen blir klar om några veckor.

Vad har Einar Mattssons långsiktiga sätt att driva företag betytt för din egen trygghet?
– Mycket. Det har betytt väldigt mycket för mig. Det är därför jag varit här så många år och jag hoppas att det blir lika många år till.

Om du ska ge ett råd till någon som precis börjat på Einar Mattsson, vad säger du då?
– Var dig själv och våga fråga någon av alla kollegor om du undrar över något.

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.