Vi litar inte på dig Iréne Svenonius

Regionens så kallade ”bombmatta” med åtgärder för att komma till rätta med förlossningskrisen riskerar att bli ett luftslott utan dess like. Förslag om att ha en barnmorska per födande har Vänsterpartiet motionerat om flera gånger redan, men det moderatledda styret har gång på gång avslagit motionerna.
Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

- Det är bra att Iréne Svenonius nyktrat till och nu förstår att det behövs en barnmorska per födande. Men det får inte stanna vid retorik utan måste leda till förändrad politik. Vi ser ingenting i den budget som det moderatledda styret går fram med nu i november som tar höjd för detta. Förlossningsvården får inte den resursökning som krävs, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm.

- För att stoppa uppsägningarna och få fler barnmorskor att jobba i förlossningsvården, vilket är förutsättningen för att kunna nå målet en barnmorska per födande, måste regionen tillmötesgå kravet på förkortad arbetstid med bibehållen lön. Annars kommer förlossningsvården fortsätta läcka personal. Arbetstidsförkortningen måste synas här och nu säger Jonas Lindberg.

Dom andra åtgärderna som regionen lyfter med rotationstjänstgöring, avlastning från administrativ personal och läkare har redan testats på många håll i vården vid kriser som denna.

- Det vi vet är att det långsiktig inte funkar. Man har redan optimerat sina ”flöden” så gått det går på förlossningsavdelningarna. Vill man avlasta förlossningsvården så behövs det beslut om att regionen ska ha fler förlossningsplatser och jouröppen mödravård. Just nu tycker ju inte ens Irene Svenonius att det behövs fler förlossningsplatser. Det tyder på total brist på sjukdomsinsikt avslutar Jonas Lindberg

För mer info
Kontakta Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm