Vi utreder hantering av kränkningar

Två tidigare medarbetare på TT Nyhetsbyrån har öppet, i bland annat i branschtidningen Resumé, berättat om hur de upplever att vi som arbetsgivare hanterat deras anmälningar om kränkningar.

Fallen rör händelser som i september 2014 renderade en muntlig varning och därefter i en skriftlig sådan i februari 2015. Detta handlar inte om en person i arbetsledande ställning.

Vi beklagar djupt att det finns medarbetare som har lämnat TT med bilden av att vi inte i tillräckligt hög grad har tagit vårt ansvar som arbetsgivare. Det står för oss tydligt att vi från vår sida inte gjort tillräckligt för dem sedan de tog det viktiga steget att berätta.

TT kommer nu att tillsätta en extern utredning som ska undersöka hur vi har agerat i samband med de här fallen. Den kommer inte att rapportera till TT:s ledning, utan till huvudskyddsombudet och SJF-klubben.

Vi har från ledningens sida inte fått några nya fall rörande kränkande särbehandling på våra bord under de senaste åren.