Vi välkomnar 1 120 elever till sina nya förskolor och skolor

Lejonfastigheter är stolta över att nu hälsa välkomna 1 120 elever till förskola Solhagen, Brokind skola, Nygårdsskolan och förskolan Gåsen.

Varje dag vistas barn i förskolor och skolor där de kan utforska, lära och utvecklas i en trygg miljö. Ett av våra uppdrag är att förse Linköpings kommun med bra, sunda och kreativa lärmiljöer och vi inleder 2017 stolta och glada över att hälsa elever, personal och föräldrar välkomna till fyra nya förskolor och skolor i vår kommun.

I Brokind har vi byggt framtidens flexibla skola - fördelat på en förskola och en grundskola för årskurserna F-6, där lokalerna går att ändra om utifrån storleken på barngrupperna. Inbäddad i ett böljande eklandskap står den moderna och färgglada skola för 300 elever.

475 platser i Skäggetorp
I expansiva Skäggetorp möter vi det ökade behovet av moderna skolplatser genom att välkomna 100 barn till nya förskolan Gåsen. Ett av våra prioriterade områden är en giftfri förskola och här har vi byggt en förskola med medvetna materialval för att skapa en god inomhusmiljö för våra 1-5-åringar.
   Vi har även byggt om och till Nygårdsskolan i Skäggetorps centrum. Vi har anpassat den för 160 förskolebarn och 360 elever upp till årskurs 6. Två nya huskroppar har uppförts och kopplats samman med den befintliga skolbyggnaden, som har byggts om för att möta dagens krav och behov på lärmiljöer.

Och ett stenkast från Skäggetorp, i Ryd, står Linköpings största förskola klar – förskolan Solhagen.  Det är en dygnet-runt-förskola och huserar 200 barn fördelat på 160 barn dagtid och 40 nattbarn. Det är en energieffektiv byggnad, i linje med Linköpings kommuns mål om en koldioxidneutral kommun år 2025.
- Vi är stolta över att se husen fyllas med liv, upptäckarglädje, kunskap, vänskap och framtidstro, säger Jonas Björklund, nytillträdd projektchef på Lejonfastigheter.

Bygger ett hållbart Linköping
Jonas Björklund kom till Lejonfastigheter under hösten 2016 och då från NCC, där han har varit projekteringsledare och förändringsledare. För honom är ökad samverkan, tydlighet och kvalitet i våra leveranser till kund och hyresgäster viktigt.
- Jag ser att vi bygger Linköping genom att säkerställa att vi har nöjda kunder genom projektprocessen och att vi bygger hållbart och långsiktigt, säger han och fortsätter:
- Jag vill också att vi fokuserar på att ständigt utmana oss själva att göra saker lite bättre hela tiden, säger Jonas Björklund, Lejonfastigheters projektchef.

För ytterligare information, välkommen att kontakta: Jonas Björklund, projektchef Lejonfastigheter, på 013-20 52 11 eller via e-post till jonas.bjorklund@lejonfastigheter.se

Projektchef Jonas Björklund.