Vi välkomnar Märta Stenevi som ny bostadsminister

Märta Stenevi (MP) är ett bra val som ny bostadsminister, som med sin erfarenhet av bostadsfrågor har goda möjligheter att utveckla bostadspolitiken.

Fastighetsägarna välkomnar att Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi idag utsetts till ny bostadsminister. Med sin bakgrund som kommunalråd i Malmö med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor har hon god erfarenhet av att hantera sociala utmaningar på bostadsmarknaden.

– Utvecklingen av bostadspolitiken är en viktig fråga för att ge fler möjlighet att efterfråga en bostad. Med Märta Stenevis djupa kunskap om bostadsmarknadens utmaningar finns goda förutsättningar att få en fungerande bostadspolitik som möter dagens utmaningar, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Det finns många angelägna frågor om att utveckla och förbättra bostads- och hyresmarknaden som nu ligger på bostadsministerns bord. Det är viktigt att hålla tempot uppe och att de reformer man kommit överens om i januariavtalet nu kommer på plats. Vi ser fram emot att få bidra i det arbetet, säger Anders Holmestig.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.