Vi välkomnar Sveriges första riksarkitekt

Idag meddelar Boverket att Christer Larsson blir Sveriges första riksarkitekt. Samtidigt anställer Boverket Monica von Schmalensee för att stötta verksamheten. De ska jobba tillsammans på Boverket med tidsbegränsade förordnanden tills en ordinarie riksarkitekt är på plats. Sveriges Arkitekter välkomnar denna snabba lösning som låter två synnerligen kompetenta och erfarna arkitekter ge det viktiga ämbetet riksarkitekt en rivstart.

– I Sverige har vi riksåklagare, riksrevisorer, riksbibliotekarie och riksantikvarie. Äntligen får vi en riksarkitekt som kan stärka möjligheterna att skapa goda livsmiljöer. Med riksarkitekten på plats kan Boverkts arkitekturarbete dra igång på allvar, säger Sveriges Arkitekters förbundsdirektör Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekter har jobbat för den nya arkitekturpolitiken och -uppdraget till Boverket sedan länge. Riksarkitekten har en nyckelroll i att genomföra detta uppdrag, som Boverket fick av regeringen efter att propositionen Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design, som antogs av riksdagen i maj i år. Boverket ska stötta och vägleda kommuner och myndigheter i deras arbete för en högre arkitektonisk kvalitet i hela landet.

Få inom samhällsbyggnadsbranschen är så lämpade för att leda detta arbete som Christer Larsson. Han är arkitekt SAR/MSA, stadsbyggnadsdirektör i Malmö stad och utredaren bakom den nya arkitekturpolitiken. Utredningen tillsattes av alliansregeringen 2014 och togs vidare av nuvarande regeringen 2015 i propositionen Gestaltad livsmiljö. Christer Larsson är alltså väl förtrogen med vad som krävs för uppdraget, inte minst genom hans gedigna kommunala erfarenheter.

Arkitekt SAR/MSA Monica von Schmalensee är ordförande i regeringens Råd för hållbara städer, tidigare vd för Sveriges största arkitektkontor White, och som ytterligare merit en av Londons borgmästare Sadiq Khans ”design advocates” i hans grupp för stadsutveckling. Hon är, liksom Christer Larsson, välkänd och har ett stort förtroende inom hela samhällsbyggnadsbranschen. Att riksarkitekten på detta sätt får kopplingar till Rådet för hållbara städer är en stora fördel. Både Christer Larsson och Monica von Schmalensee arbetar deltid och har ett tidsbegränsat förordnande.

– Vi har gått från sämst i klassen till föregångsland med den nya arkitekturpolitiken. Jag är glad att det blir just arkitekterna Christer Larsson och Monica von Schmalensee som lägger denna viktiga första grund för att genomföra den nya politiken. Nu börjar arbetet! säger Tobias Olsson.

Mer information:
Tobias Olsson, förbundsdirektör i Sveriges Arkitekter
tel 08-505 577 13, 0725-64 77 13
e-post tobias.olsson@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Foto: Jonas Mellqvist
Foto: Joel Nilsson