Vi vet vems felet är

Det tutas, skriks och pekas finger dagligen i den svenska trafiken. Ibland på grund av små irritationsmoment och ibland rinner det helt enkelt över då irritationen övergår till ren ilska. Grupper hetsar mot grupper. MHF vet vilken grupp som orsakar de flesta konflikterna.

Grupper hetsar mot grupper i trafiken. Det är alltid någon annans fel, för det är knappast sig själv man tutar eller skriker åt.

Men problemet i trafiken är inte gruppen cyklister eller gruppen bilister. Inte heller gruppen gångare eller gruppen motorcyklister. Inte ens gruppen taxichaufförer eller busschaufförer.

Det finns en annan grupp som är ett stort problem i trafiken, och det är egoisterna.

Det uttalandet har MHF:s förbundsmöte antagit i dag i Södertälje.

Bakgrunden är att förbundet anser att vi måste bort från egoistiska beteenden i trafiken för att den ska bli säkrare.

Då en person tagit körkort gäller följande:

”Grattis till körkortet, nu ställer samhället ett stort och omfattande vägnät till ditt förfogande, varsågod. För att nyttja detta finns ett antal regler som du har lärt dig och dessa ska nu följas för allas gemensamma trivsel och säkerhet”.

Detta gäller även de som vistas i trafiken utan att behöva körkort, som gångtrafikanter och cyklister. Det är ingen rättighet för trafikanterna att själviskt få ta sig fram fortast möjligt med alla till buds stående medel.

Trafikanter som visar hänsyn är faktiskt sällan orsak till irritation och sällan orsak till allvarliga tillbud i trafiken.

MHF:s förbundsmöte vill se mindre snack om andra trafikantgruppers uppträdande.

MHF uppmanar ALLA trafikanter att sluta med egoistiskt uppträdande i trafiken och vill i stället se avsevärt mer av hänsyn och respekt i den svenska trafikmiljön.

MHF är helt övertygad om att ju fler trafikanter som byter ut egoistiskt beteende i trafiken mot ett hänsynsfullt beteende desto fler incidenter skulle förhindras och möjligheten att uppnå nollvisionen förbättras avsevärt.

Att lämna egoismen hemma då man ska ut i trafiken skulle lösa många problem.

Varje pekat finger vi slipper visa eller se är en vinst för oss alla.

Ta paus i sommar: Trafiksäkerhetskampanj28.6.2019 14:25:10 CESTPressmeddelande

MHF:s stora sommarkampanj firar 20 år. Trafiknykterhetsorganisationen MHF uppmuntrar förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om säkerhet i trafiken. Enligt statistik från Transportstyrelsen sker fler trafikolyckor under sommaren än under någon annan period. Därför träffar du mellan maj och september hundratals funktionärer från MHF på många större rastplatser längs med huvudleder runt om i Sverige. Här kan du ställa frågor, få tips och diskutera problem och möjligheter i trafiken. Målet är en skön och trygg resa samt ökad trafiksäkerhet. Med hjälp av Trafikverket som äger de flesta rastplatserna, kan vi på MHF bidra till en säkrare trafik.

Östersund i fokus på Trafiknykterhetens Dag14.5.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Tisdagen 14 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På 300 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Östersund, där vi kommer att finnas på Stora Torget mellan klockan 10:00 och 16:00.