Viasat Consumer och Canal Digital lämnar plats för Allente

Stockholm, 13 april 2021; När Telenor och NENT Group slog ihop Canal Digital och Viasat Consumer till bolaget Allente i maj förra året, bildades en gigant på den nordiska TV-distributionsmarknaden, med över en miljon kunder. Idag klipper bolaget banden med sina gamla varumärken, och lanserar ett nytt kunderbjudande som Allente, under parollen ”Bättre tillsammans”.

Bjørn Ivar Moen, VD på Allente: ”Att lansera Allente ut mot kund är en milstolpe vi har arbetat mot under ett års tid, och jag kan bara säga: Canal Digital och Viasat Consumer är bättre tillsammans. Vi har kunnat plocka russinen ur kakan, och det kunderbjudande vi nu har, med en attraktiv mix av linjära kanaler och streamingtjänster, ser vi fram emot att glädja både nya och befintliga kunder med.”

Utfasning av Canal Digital och Viasat Consumer

När Allente nu lanseras ut mot kund innebär det alltså att varumärkena Canal Digital och Viasat Consumer fasas ut i Norden, för att istället lämna plats för varumärket Allente. Befintliga kunder behåller sitt breda utbud innan en successiv övergång till Allentes plattformar, och nya kunder kan ta del av en helt ny värld av underhållning. Även inom sport, där man samlat alla de stora sportkanalerna i olika paket, så att sportälskare hittar det de brinner för – från golf, hockey, trav och fotboll - till padel!

Tilläggas kan att det breda utbudet av sport inte bara gläder kunderna hemma i tv-sofforna, utan även dem som planerar att besöka en restaurang, sportbar, pub eller hotell när läget tillåter. Allente växer nämligen stort inom business to business, och har bland annat knutit till sig de exklusiva distributions-rättigheterna för offentlig visning av sportevenemang som Fotbolls-EM 2021 och Fotbolls-VM 2022.

Mahmoud Mustapha, CCO på Allente: ”Allente står för All entertainment, och det är verkligen det vi nu erbjuder våra kunder. Vare sig det är sport, serier, film, dokumentärer, nyheter eller fredagsunderhållningen man är ute efter, kan man hitta det hos oss. Och även om parabol-tv fortfarande är det bästa valet för den som vill ha toppkvalitet, utan lagg eller tidsfördröjning när favoritlaget spelar match, har vi ett lika bra erbjudande på bredbands-tv – ett område vi planerar att fortsätta växa inom, tillsammans med ett rent bredbandserbjudande.”

Viaplay och Paramount+ en viktig del av utbudet

Det erbjudande Allente idag går ut med är uppdelat i fyra tv-paket, med den populära streamingstjänsten Viaplay i tre av paketen, med titlar som ’Lyckoviken’, ’Delete me’ och ’Älska mig’. Paramount+ har valt Allente som en av sina nordiska samarbetspartners och ingår liksom Viaplay i tre av tv-paketen, med innehåll från bland annat Showtime, CBS, Nickelodeon, MTV, Paramount Studios och Comedy Central. Ett till exempel på streamingstjänster som kompletterar det linjära utbudet är HBO, med titlar som ’Game of Thrones’, ’Succession’ och ’Chernobyl’.

Mahmoud Mustapha: ”TV är idag viktigare än någonsin, och kunder vill både kunna titta linjärt och on demand, via en streamingstjänst. Med vår paketering får man både och, och dessutom snabb tillgång till hela utbudet med den användarvänliga Allente-appen – om man skulle ha tröttnat på fjärrkontrollen.”

Coronasäkert bolagsbygge

När Allente bildades i maj 2020 hade pandemin slagit till, vilket innebar att hela bolaget har byggts på distans, över fyra länder.

Bjørn Ivar Moen: ”Det våra medarbetare har åstadkommit det senaste året är ingenting annat än fantastiskt. Vi har slagit ihop två bolag, två värdekedjor och kulturer, helt och hållet utan att träffas. Visst har det varit en utmaning, men vi har löst det – med innovativt tänkande, stark samarbetsvilja och en stor portion gott mod. Ja, och så några Teams-möten på det. Vi är därför extra stolta över det vi lanserar idag – vi har inte bara klarat av en merger med stor framgång, vi har också gjort det mitt under en pandemi. Nu är det dags för våra kunder att njuta av resultatet av vårt arbete!”

För den som vill veta mer om de olika tv-paketen och bredbandserbjudandet finns all information på allente.se. Eftersom sidan laddas upp under dagen den 13 april går det också bra att kontakta kommunikationschef Maja Wikman Ulrich för mer information.

Bjørn Ivar Moen, CEO Allente
Mahmoud Mustapha, CCO Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Bjørn Ivar Moen. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.