Victor Öhling Norberg” sadlar om” till alpina VM i Åre

Några av Sveriges galnaste skidåkare tar sig an en helt ny utmaning under alpina VM. Regerande världsmästaren Victor Öhling Norberg är en av åkarna som ska tolka efter häst, på skidor, mellan portar och över hopp. – Jag älskar utmaningar och så ska jag se till att vinna, säger Öhling Norberg.

Victor "VÖN" Öhling Norberg sadlar om till alpina VM i Åre. "Spännande", säger han. Foto: Svenska skidförbundet

Under alpina VM bjuds besökarna på alpina tävlingar i världsklass på Nationalarenan i Åre. Men även utanför säkerhetsnäten kommer världens bästa åkare att göra upp om äran. Lördag 9 februari bjuder Åre 2019 på något helt unikt – och det med fler än en världsmästare på startlinjen.Vi lovar att Åre 2019 Skijoring utan tvekan blir en av de mest spektakulära programpunkterna under alpina VM i Åre.

– Det känns verkligen spännande. Jag har verkligen inte provat något liknande. Jag har sett en video och det verkar helt galet, säger skicross-världsmästaren Victor ”VÖN” Öhling Norberg.

Om du inte hört talas om skijoring tidigare går det till så här: en skidåkare tolkar i rep efter en häst med ryttare. Skidåkaren ska samla ringar i en bana med hopp och portar att ta sig över och förbi. Ringarna måste följa med hela vägen över mållinjen för att laget inte ska få poängavdrag. Varför vill då en av världens bästa skicrossåkare vara med på spektaklet?

– Jag ställer upp på detta för att jag aldrig provat det och att detta är chansen att få prova det. Jag älskar utmaningar och så ska jag se till att vinna.

Hur skiljer sig skijoring från skicross tror du?

– Haha, skicross har nog ingenting på det här. Kanske får jag en fördel mot de andra då jag är van att åka mot andra och kanske då har lättare att hålla fler saker i luften när jag åker skidor, säger Victor Öhling Norberg.

Förutom Victor Öhling Norberg deltar Wind Surfing – världsmästaren Andrea Holm och en rad meriterade friåkare.

När? Lördag den 9 februari 17:00

Hur? Med hästar från jämtländska Wången och tillräckligt galna skidåkare

Var? Mitt i centrala Åre, längs Årevägen

Vem? Sverre Liljequist, Alexander Rydén, Victor Öhling Norberg, Wille Lindberg, Per Jonsson, Tom-Oliver Hedvall, Andrea Holm, Daniel Matthias

Fakta skijoring

Skijoring debuterade officiellt som tävlingssport i Stockholm vid Nordiska Spelen 1901 men då sköttes draghjälpen av renar. Att ta sig fram på fjället genom att tolka på skidor bakom ren hade samer redan då gjort i hundratals år.

Skijoring med hästar fanns med som en av grenarna vid de allra första Olympiska Vinterspelen i Chamonix 1926. På den tiden var sporten populär i flera alpländer och spreds till USA där den nu har en serie av tävlingar på många skidorter. Här finns krafter som arbetar för att få in det igen vid OS 2026 som en historisk hundraårsmarkering.