Victoria Silvstedt i kampanj mot vilda djur på cirkus

17.5.2016 19:42 | Djurens Rätt

Fotomodellen och tv-personligheten Victoria Silvstedt kräver i ett brev till Sveriges landsbygdsminister att ett förbud införs mot vilda djur på cirkus.

Victoria Silvstedt i kampanj för vilda djur på cirkus

I juni förra året lanserade Djurens Rätt och Newsner kampanjen #IntePåCirkus med målet att förbjuda vilda djur på cirkus i Sverige. Uppropet blev det största i Djurens Rätts historia och den 16 februari lämnades 155 139 namnunderskrifter för ett förbud över till landsbygdsminister Sven-Erik Buchts sakkunniga på Näringsdepartementet.

Nu ger sig också fotomodellen och tv-personligheten Victoria Silvstedt in i kampen för de vilda djur som används på cirkus. I ett brev till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht skriver hon att "vår kunskap om och förståelse av vilda djur har utvecklats och vi vet nu att en cirkusmiljö aldrig kan tillfredsställa deras komplexa behov".

Hon uppmanar i brevet Sven-Erik Bucht att inkludera ett heltäckande förbud mot denna uråldriga form av underhållning i den nya, reviderade djurskyddslag som ska presenteras till hösten.

Expertgruppen som år 2011 tog fram förslag till ny djurskyddslag föreslog i den ett förbud mot elefanter och sjölejon. Djurens Rätt arbetar för att få till ett så heltäckande förbud mot vilda djur på cirkus som möjligt.

Victoria Silvstedt i kampanj för vilda djur på cirkus

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.