Victoria Svanberg omvald som ordförande för TU

Svenska Tidningsutgivareföreningen höll i dag ordinarie årsmöte och omvalde Victoria Svanberg, som representerar NWT-gruppen, som ordförande till 2022.

"2020 var ett intensivt år för Tidningsutgivarna med stora utmaningar som returpappersfrågan, varannandagsutdelningen, spelmarknadsutredningen och förstås alla EU-relaterade frågor”, säger Victoria Svanberg.

Årsmötet, som hölls digitalt, valde också Anders Enström, chefredaktör för Barometern, och Anders Eriksson, vd för Bonnier News, till vice ordföranden.

Övriga styrelseledamöter:

Anna Careborg, chefredaktör, Svenska Dagbladet

Lotta Edling, publicistisk direktör, Bonnier News

Mats Ehnbom, vd, Norr Media

Anders Enström, chefredaktör, Barometern

Anders Eriksson, vd, Bonnier News

Johan Hansson, vd, Stampen

Viveka Hedbjörk, chefredaktör, Hallandsposten

Lina Hedenström, vd, NTM

Fredric Karén, Senior Vice President Editorial Transformation, Schibsted

Thomas Mattsson, Senior Advisor, Bonnier News

Jimmie Näslund, vd, VK Media

Pia Rehnquist, publicistisk chef, Bonnier News Local

Lars Sjögren, vd, Skånska Dagbladet

Victoria Svanberg, ägarrepresentant, NWT-gruppen

Suppleanter:

Sture Bergman, vd, NWT-gruppen

Ann Norgren, chefsjurist Bonnier News

Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted

"Jag tackar för förtroendet att, tillsammans med styrelsen, få fortsätta att leda Tidningsutgivarna. Just nu diskuterar vi press- och mediestödsfrågor och TU ska förstås fortsätta vara en engagerad branschröst inom exempelvis Utgivarna och Medieetikens förvaltningsorgan”, säger Victoria Svanberg.

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU välkomnar direktiv till utredningar om mediestöd och moms14.10.2021 13:33:16 CEST | Pressmeddelande

Kulturdepartementet har i dag gett direktiv till en ny mediestödsutredning om vad som ska gälla efter år 2023, då den nuvarande presstödsförordningen upphör att gälla. Utredningen kommer att ledas av Mats Svegfors. Parallellt med detta kommer finansdepartementet ges i uppdrag att utreda frågan om ett momsundantag för nyhetstidningar. Bägge dessa utredningar kommer sedan att beredas gemensamt.