Videointervjuer för undersköterskor och personliga assistenter

Videointervju - en efterfrågad funktion på Uska

-Vi såg att behovet av att snabbt få tag på undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter ökade och att många upplevde en osäkerhet kring rekryteringsintervjuerna. Dels på grund av den resa det innebär för den arbetssökande att ta sig till intervjun men det fanns även en gemensam oro kring det fysiska mötet som en intervju innebär, säger Erik Wennhall Vd på Uska.

På torsdagen den 12 mars bestämde vi oss för att undersöka om de som registrerat sig på Uska tycker att det är en bra idé att Uska skulle kunna erbjuda möjligheten att genomföra videointervjuer. Då majoriteten av de som svarade var positiva bestämde vi oss för at börja utveckla den teknik som krävdes för att möjliggöra för att boka in och genomföra intervjuer direkt i Uska. Funktionen för att möjliggöra videointervju lanseras i tjänsten Uska den 23 mars, bara sju arbetsdagar efter att projektet inleddes.

- Eftersom vi alla har jobbat på distans har vi stött på nya utmaningar som vi inte har normalt sett men vi har verkligen snabbt lyckats få fram en funktion som vi hoppas kommer gagna alla våra arbetssökande och arbetsgivare, säger Jesper Kennholt, Produktchef för Uska.

Med videointervjuer kan arbetet med att säkra kompetensförsörjningen inom äldreomsorgen, hemtjänsten och personlig assistans fortgå då den första urvalsprocessen med fördel kan göras på distans. På så sätt kan vi vara med och lösa både de eventuella rekryteringstopparna som uppstår nu samt skapa en möjlighet att jobba proaktivt med att lösa kompetensbehovet inför den kommande sommaren då alla som slitit hela året ska få lite välbehövlig semester.

Videointervju - en efterfrågad funktion på Uska

Uska är Sveriges största jobbmatchningstjänst för omsorgspersonal och arbetsgivare