Viggo Foundation presenterar Viggoruset på Hellasgården söndag 15 maj kl 14:30

På söndag är det äntligen dags för Viggoruset ett loppet som är 3 km långt och är ett lopp för barn och unga med särskilda behov (NPF).

Det är 6.e året i rad som insamlingsstiftelsen Viggofoundation ordnar ett lopp för unga med NPF, rekordmånga unga har anmält sig och deltar i loppet på söndag med sina familjer. Målet med loppet är att vi skall ha kul genom att vara aktiva och idrotta tillsammans med gamla och nya kompisar. Det blir en härlig eftermiddag på Hellasgården i Nacka utanför Stockholm.  Alla som deltar får medalj och diplom och efter loppet grillar vi korv.

Datum: 15 maj 2022
Plats: Vi samlas vid ute gymmet på Hellasgården, Ältavägen 101, Nacka
Tid: Vi samlas kl.14.30 för registrering och uppvärmning som startar 14.50.
Loppstart: 15:00
Loppets längd: 3,2 km

Det finns fortfarande platser kvar om de är någon som vill hänga med på söndag I de härliga vädret.

Viggoruset presenteras av Viggo IF tillsammans med Insamlingsstiftelsen Vigga Foundation

Anmäl via vår hemsida viggofoundation.se eller till: viggoloppet@viggofoundation.se

Hoppas vi ses !

Om insamlingsstiftelsen Viggo Foundation

Måns Möller startade Viggo Foundation eftersom han inte hittade någon idrottsförening/aktivitet som passade sin son Viggo som har autistiskt syndrom. Han klarar inte av att ta instruktioner eller fungera i gruppsammanhang lika lätt som normalfungerade barn. När de gick till skidskolan och han berättade om sin sons diagnos och frågade om de fick vara med fick de panik och svarade att de inte vågade ta in Viggo i gruppen eftersom de inte hade någon specialkompetens för att träna ”sådana där barn”.

Efter en period av en växande frustration beslöt sig Måns för att göra något åt saken.
Hans första fokus har varit att samla in pengar för att på lång sikt kunna utveckla en träningsmodell som passar barn med neuropsykiatriska funktionshinder.
En vision vi har, är att det i vårt fantastiska svenska föreningsliv ska vara normalt att ha en sektion för barn och ungdomar med NPF diagnoser.

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ett samlingsnamn för många olika tillstånd eller diagnoser. Några är adhd, autismspektrumtillstånd (AST) och Tourettes syndrom.
I Sverige uppskattas 10% av alla barn ha någon form av NPF och det är inte ovanligt att ett och samma barn har flera diagnoser.

Forskning visar att det finns ett samband mellan NPF-diagnoser och depression, ångestsymtom och andra psykosomatiska sjukdomar som kronisk migrän. De löper ökad risk för att utveckla missbruk av olika slag, drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och få förskjuten dygnsrytm och sömnstörningar. Beroende på typ av diagnos kan NPF vidare medföra sociala funktionshinder, inlärnings- och koncentrationssvårigheter samt fysiologiska ”svagheter” som nedsattkoordinations förmåga. Svårigheterna skapar utanförskap vilket orsakar lidande för barnen själva och deras familjer.

Det är vanligt att barn med NPF diagnoser har en negativ självbild som formats efter återkommande upplevelser av misslyckanden i exempelvis skolarbeten, med klasskompisar, idrotten och andra sociala sammanhang. De faller ofta offer för mobbning och hamnar lätt i konflikt med andra barn. Sammantaget kräver barn med NPF-diagnoser extra resurser vilket medför stora kostnader för samhället.

Som all forskning visar har fysisk aktivitet många fysiologiska och psykologiska hälsofördelar. Motion motverkar stress, ångest, depression och minskar risken för att drabbas av en mängd sjukdomar som diabetes och alzheimer. Träning förbättrar också uthållighet, sömnkvalitet, minnet och inlärningsförmågan. Alla barn mår bra av fysisk aktivitet, men barn med NPF har ett ännu större behov av att få syresatt blod till hjärnan. Problemet är att dessa barn med NPF-diagnos i nuläget faller mellan stolar – de klarar inte av att träna med de normala fungerande barnen men de är inte tillräckligt handikappade för att hitta sin plats inom handikappidrotten.

”Ett av mins sons största funktionshinder är att det inte syns utanpå att han är funktionshindrad” – Måns Möller

Vi är en ideell insamlingsstiftelse och vill du stödja Viggo Foundation och vårt arbete med att ge Barn i behov med någon form av NPF diagnos möjlighet att idrotta med en donation. Klicka här för mer information

Vi vill tacka våra sponsorer, samarbetspartners och alla som stöttar oss och gör det möjligt för oss att hjälpa Barn med särskilda behov att idrotta. ❤️

Om VIGGOFOUNDATION - Insamlingsstiftelsen Idrott för Barn i behov