Viktiga steg tagna för reform på arbetsmarknaden

Akavia välkomnar utredningarnas lagförslag som regeringen presenterade på måndagen. Förslagen är i linje med den överenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd som parterna kom överens om i december. Genom överenskommelsen visar parterna att den svenska modellen kan leverera.

"Ännu ett steg tagits mot en viktig reform för arbetsmarknaden genom utredningarna", säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

– Akavia välkomnar att ännu ett steg tagits mot en viktig reform för arbetsmarknaden genom utredningarna. Med parternas överenskommelse som grund kan arbetsmarknaden förena trygghet och framtidsbehov samt säkerställa balansen mellan arbetsgivare och arbetstagare, säger Akavias förhandlingschef Mikael Andersson.

PTK, som förhandlar kollektivavtal inom privat sektor på uppdrag av 25 fackförbund och däribland Akavia, och Svenskt Näringsliv nådde i höstas en överenskommelse kring Las, Lagen om anställningsskydd. Det gjorde att regeringen beslutade att de kommande lagförändringarna kring Las skulle utgå ifrån överenskommelsen och de tre utredningar som tillsattes och inte som det tidigare var sagt från Las-utredningen.

Läs vidare här på PTK:s hemsida.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.