Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-19

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Åtgärder som kan vara viktiga på verkstan

- Att det idag är självklart att vi ska hålla avstånd mellan varandra och tvätta händerna ordentligt och ofta vet nog de flesta på verkstäderna. Men SFVF har tagit fram några andra åtgärder som kan vara viktiga.

Med tanke på att vi ännu inte kan se något slut på pandemin är det viktigt att hålla ut och att man vidtar åtgärder som man också informerar kunderna om, säger Bo Ericsson.

SFVF rekommenderar:

1. Börja med att se till att du har desinfektionsmedel och att alla kontaktytor regelbundet rengörs under hela dagen. Telefoner, tangentbord, dörrhandtag, toaletter, handhållen utrustning osv. måste behandlas.

2. Uppmana alla anställda att tvätta händerna regelbundet och att de gör det på ett sätt som är i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

3. Skicka ett e-postmeddelande till dina kunder där du talar om att du fokuserar på deras säkerhet och arbetar för att förhindra att de utsätts för luft eller kontaktburna bakterier eller virus.

Låt även dina kunder veta att du har informerat och kontinuerligt påminner dina anställda om att alltid stanna hemma när de har några förkylnings- eller influensaliknande symtom. Tala också om hur du gör ren din verkstad och alla fordon som kommer in på verkstaden. Du bör beskriva hur ni hanterar och rengör sitsöverdrag, rattöverdrag, golvmattor, dörrhandtag, växlingshandtag, etc. med desinfektionsmedel innan fordonet återlämnas till kunden.

4. Låt dina kunder veta att du förstår att de är beroende av sina fordon, och det är därför du är angelägen om att fordonen bibehålls i gott och säkert skick. Det är därför som schemalagda tjänster, service och reparationer som förfaller inte bör förbises.

5. Informera dina kunder att du tillhandahåller hämtning och leverans av fordon, om så är fallet.

6. Om du noterar att mängden jobb har avtagit eller om du misstänker att det kommer bli en nedgång i bokningar, bör du omedelbart gå ut med specialerbjudanden, s.k. "Endast idag-erbjudanden", ringa dina kunder, ringa kunder som är planerade för kommande vecka och uppmuntra dem att komma in tidigare, etc.

7. Du kan börja hantera dina arbetskraftskostnader genom att fråga dina anställda om de skulle vara villiga att arbeta färre timmar, om det är problem att fylla verkstan med jobb för alla anställda. Du kan också erbjuda dina anställda en möjlighet att ta ut en del av sin semestertid, och som ett incitament att göra det kan du ge dem några extra semesterdagar utan kostnad. Slutligen, för att vara rättvis mot alla, kan du genomföra en övergripande nedskärning i timmar och få dina anställda att arbeta delade skift.

8. Att skära ner på reklam och annonsering är en av de sista sakerna du bör göra. Låt dina konkurrenter skära ner, eftersom det ger dig större exponering och låter dina kunder och din marknad veta att ditt företag är hälsosamt och fortsätter att växa.

9. Slutligen, ha ett team-möte för att granska ovanstående policyer med alla dina anställda och låt dem veta att det inte finns något viktigare för dig än säkerheten, för var och en av dem och även när det gäller era kunder.

Åtgärder som kan vara viktiga på verkstan

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETNyheter

Svarta listan visar på att branschen har en del att ”städa upp”1.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer lite fakta om hur alla 184 företag på listan fördelar sig. - Det är lätt att tro att verkstäder står för merparten av alla företag på Råd och Röns svarta lista, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). När man granskar den svarta listan och kontrollerar vilka företag som finns med framträder en annan bild.