Viktigt att samordning kring fysisk aktivitet nu rivstartar

Per Nilsson, rektor vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är utsedd till nationell samordnare med uppgift att främja fysisk aktivitet bland Sveriges invånare. Det meddelade regeringen idag.

Foto: Bildbyrån

– Ett mycket positivt besked att denna ansvarsfulla uppgift tas om hand av GIH som har stor erfarenhet och kunskap i dessa frågor. Jag räknar med att arbetet rivstartar. Vi vet alla att stillasittandet ökade redan innan pandemin att flera forskningsrapporter visar att fler rör sig allt mindre under coronakrisen, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Uppdraget består av att lämna förslag på åtgärder som främjar fysisk aktivitet. GIH meddelade idag att de skapar en kommitté där Caroline Waldheim, ansvarig för samhällskontakter och EU-stöd på Svenska Fotbollförbundet och tidigare idrottspolitiskt sakkunnig på Socialdepartementet också ingår.

– Idrottsrörelsen gör tillsammans ett fantastiskt arbete med 3,3 miljoner medlemmar. Men vi måste tillsammans med andra aktörer göra ännu mer för att motverka den samhällsutveckling vi ser. Att idrotta och vara fysiskt aktiv gör att du mår bättre både fysiskt och psykiskt och då behövs samverkan, nationella insatser och resurser för att få fler i rörelse, säger Stefan Bergh.

Samordningsuppdraget ska slutföras den 1 mars 2023.

Länk till regeringens pressmeddelande

Länk till Gymnastik- och idrottshögskolans pressmeddelande

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna
Pressjour: 08-699 61 90

Foto: Bildbyrån

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.