Viktigt beslut i riksdagen - nu behöver nästa steg tas

Idag beslutade riksdagen om införandet av ett nytt omställningsstudiestöd. Det kan bidra till att vässa och utveckla kompetensen för landets ingenjörer. Men för att det nya systemets möjligheter ska bli verklighet krävs fortsatt politiskt reformarbete på högskoleområdet.

– Kraven på att ligga i teknisk framkant, men också att ibland helt ställa om, är extra påtaglig för ingenjörer. Därför är det här beslutet särskilt välkommet för våra medlemmar, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Beslutet i riksdagen innebär dels införandet av ett helt nytt stöd till individer vid tjänstledighet för studier. Den reglerar också vilket stöd individen kan få om anställningen upphör. Det innebär ett helt nytt statligt studiestöd med förbättrade möjligheter att utbilda sig för den som är anställd eller är mellan jobb. Det nya statliga studiestödet omfattar även den som har en visstidsanställning, är egenföretagare eller jobbar deltid.

– Detta ger historiska möjligheter till kompetensutveckling. Ett lärande som återkommer betyder mycket för både individen och för Sveriges fortsatta kliv inom digitalisering och klimatomställning, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Den andra delen i onsdagens beslut berör ändrade regler för vad som ska gälla vid uppsägning av personliga skäl eller arbetsbrist. Med delarna i Trygghetsöverenskommelsen som rör de ekonomiska förutsättningarna för individen på plats återstår nu arbetet med att rusta svenska universitet och högskolor för en ökad efterfrågan på fort- och vidareutbildning.

– För att reformen ska få effekt behövs förändringar i högskolornas arbetssätt och inte minst en finansieringsmodell som premierar ett utbud som passar yrkesverksamma. Nu är det upp till regeringen att ge satsningen rätt förutsättningar, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer menar att högskolans kurser behöver anpassas och göras tillgängliga även utanför programmen. Därför krävs en resurstilldelning som styr rätt med öronmärkta pengar, för att inte riskera programstudenternas resurser. Det behövs även särskilda sökbara resurser som kan främja samarbeten mellan högskola och företag i utvecklingen av ett bra kursutbud.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se