VIKTIGT KUNSKAPSUTBYTE MELLAN SPORTER PÅ ÅRE 2018

Åre 2019 handlar inte enbart om att organisera skidtävlingar. Det krävs mängder av förberedelser för att kunna genomföra det näst största vintersportevenemanget efter Olympiska spelen. För Åre 2019 handlar det också om att lämna ett avtryck kring hur evenemang organiseras och genomförs, särskilt när det gäller hållbarhet.

Utöver de alpina tävlingar i världsklass som Audi FIS Ski World Cup Finals bjuder på vill Åre 2019 dela med sig av sina erfarenheter och dela kunskapen som organisationen fått kring arrangemang och hållbarhet. Från 14 till 15 mars har en grupp bestående av representanter från flera nationella svenska sportförbund varit på plats i Åre under världscupfinalen för att se vad som händer ”behind the scenes” på ett internationellt skidevent.

Besöket, med representanter från de svenska förbunden för handboll, fotboll, cykling, triathlon, rugby med flera, är en del av det utbildningsprogram som organiserats av Svenska Riksidrottsförbundets (RF) Centrum för idrottsevenemang.

Leif Johansson, ledare för Centrum för Idrottsevenemang och SISU Idrottsutbildarnas program för utbildning för sportadministratörer, har koordinerat besöket tillsammans med Åre 2019. Han brinner för att dela information och inspiration mellan olika sporter och särskilt för att öka kunskapen och förståelsen för att hållbarhet kan vara en naturlig del av ett sportevenemang.

På onsdagen fick gruppen ta del av presentationer från Åre 2019 och från Östersund 2019 (världsmästerskapet i skidskytte 2019), World Championship Region, Åre Destination och Håll Sverige Rent. Leif Johansson var mycket nöjd med utbytet.

– Det blir allt viktigare att man träffas och delar med sig av kunskap. Den här branschen växer och därför måste vi hjälpas åt tillsammans att utveckla den tillsammans på ett hållbart sätt, säger Johansson.

Många har uppfattningen att hållbarhet enbart handlar om miljö. Men idag innebär hållbarhetsarbete mer än miljöaspekten och innefattar även ekonomiska och sociala dimensioner. För att arbeta mot mer hållbara event i framtiden måste eventbranschens aktörer hitta en balans mellan många olika aspekter. Och det gäller särskilt skidsporten som påverkas direkt av ett klimat som ger kalla vintrar och snö som en naturlig del av upplevelsen.

För mer information om Audi FIS Ski World Cup Finals, gå till vår hemsida, och ladda ner Åre 2019-appen från App Store eller Google Play för att få de senaste nyheterna direkt i din telefon!