Viktklubb byter namn, manér och fokus – blir Wellobe

Aftonbladets digitala hälsotjänst Viktklubb byter namn, manér och fokus. ”Det gamla namnet fokuserade för mycket på vikt och för lite på vad vi faktiskt erbjuder – ett verktyg som verkligen fungerar och som ger våra användare ett hälsosammare liv”, säger Vedrana Corluka, tf chef på Wellobe som hälsotjänsten från och med i dag heter.

– Det gamla namnet fokuserade för mycket på vikt och för lite på vad vi faktiskt erbjuder, säger Vedrana Corluka, tf chef på Wellobe.

Viktklubb grundades 2003 i samarbete med Karolinska institutet och blev då Sveriges första digitala viktminskningstjänst. Sedan dess har tjänsten hjälpt över en halv miljon människor till ett hälsosammare liv.

–  Vi har genom alla möten med våra medlemmar förstått att vi har en tjänst som fungerar, men att vårt namn, Viktklubb inte ringar in vilka vi är. Att vårt namn fokuserar för mycket på vikt och för lite på vad vi egentligen erbjuder: ett verktyg som fungerar men som också ger stöd, pepp och coaching, säger Vedrana Corluka.

Med det nya namnet Wellobe flyttas fokus från enbart vikt till det som faktiskt spelar roll: välmående och hälsa i stort. Bakgrunden till namnbytet bygger på ett större strategiarbete under våren 2019, där en av slutsatserna blev att man i dag ser på viktminskning ur ett mer holistiskt perspektiv. Omgörningen öppnar också för en större affär.

– Med nytt namn, snyggare layout och en uppdaterad känsla – samtidigt som vi håller fast vid en framgångsrik och väldigt populär metod – blir Wellobe modern på ett sätt som ger oss möjligheten att vara till nytta för ännu fler, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Wellobe ger alla som har bestämt sig för att göra resan mot ett hälsosammare liv ett verktyg som fungerar. Hälsotjänsten jobbar med enkel matematik utifrån principen att man kan äta allt, men inte alltid: Den bygger också på insikten om att en viktresa handlar om mer än att bara räkna siffror på vågen och ger därför ett helhetsstöd med coachning, inspirerande artiklar och nyttiga och kaloriberäknade recept.

Vedrana Corluka, tf chef på Wellobe. Tel: 070-7727048 E-post: vedrana.corluka@schibsted.com.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.

Nytt manér.
Ny logga.
Vedrana Corluka, tf chef Wellobe.

Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.