Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Men för alla er som nu ser stjärnan i det blå och önskar er allt ni kan få – riktigt så enkelt är det inte. Viktor Bengtsson har, trots sina relativt unga 35 år, många erfarenheter som gör honom till en passande kandidat. För landslagsansvarige Fredrik Joulamo rådde det inga tvivel om att Bengtsson var rätt pusselbit.
– Förutom att vara headcoach i SBL har Viktor jobbat tillsammans med några av de bästa i landet, till exempel Benny Johansson och Vedran Bosnic. Genom det har han skaffat sig värdefulla insikter som hjälpt till att forma hans briljanta baskethjärna. Dessutom är han en skicklig videoanalytiker med en hög arbetskapacitet, vilket passar perfekt in i profilen vi sökt.

För Viktor Bengtsson är likheterna mellan dambasket och herrbasket främst en fråga om nivå.
– När vi pratar EM, VM och OS så skulle jag säga att det inte finns några större skillnader i form av förberedelser, organisation och disciplin. Det är hög nivå som gäller annars är du inte med i matchen. Det går inte att komma med 85% och tro att det löser sig. Sedan har herrarna ett spel över ringen på ett annat sätt som inte går att översätta till damerna, men en vanlig missuppfattning är att herrarna går 1-1 mycket oftare på grund av de är fysiskt starkare. Kommer du till högsta nivå på damsidan, och där befinner sig damlandslaget, så är det lika mycket isolation och 1-1-spel som på herrsidan. Jag säger inte att det alltid är bra, men om vi pratar likheter och skillnader så finns det fler likheter.

Rollen i staben är tydligt inriktad på videoscouting, något som Bengtsson har stor erfarenhet av. Redan inför EM 2015 var han scout åt damlandslaget men då var han inte en del av staben. Med åren har dock vikten av videoscouting ständigt ökat, något som Bengtsson märker av.
– Jag tror det är viktigt att vara en del staben, att stå på golvet på träningarna och integrera scoutingen så mycket det går.

Bengtsson har också varit video scout åt Vedran Bosnic i det Södertälje Kings som dominerade SBL herr i många år. Därifrån har han tagit med sig att jobba med en kravställare som Marco Crespi.
– Det var oerhört lärorikt och jag tror också att jag kommer att lära mig väldigt mycket av Marco, han har varit på allra högsta nivå i Europa i många år och det är bara bra att han ställer krav, då blir vi bättre, säger Viktor Bengtsson.

Nu inleds resan mot både OS 2020 och EM2021. För Bengtsson innebär det scoutning av både individuella spelare i Montenegro och Israel samt deras kollektiva anfall samt försvar. (Red anm: Vi kommer att återkomma med en djupdykning i scouting i en senare artikel med Viktor Bengtsson.) Och den 14 november kl 18:00 svensk tid är det dags för den första matchen i Tel Aviv, mot Israel.

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.

Het landskamp till Malmö1.10.2019 08:00:42 CESTPressmeddelande

Sveriges hetaste landslag just nu är utan tvivel det svenska damlandslaget i basket. Efter sommarens succé i EM för Amanda Zahui och company är det nu äntligen dags för en hemmalandskamp. Svenska Basketbollförbundet har valt att lägga matchen mot Montenegro den 17 november i Kalis Loyds hemstad Malmö. - Det är en dröm som går i uppfyllelse, jag kan knappt tro det är sant, Isstadion kommer att vara on fire, skrattar Kalis Loyd.