Viktor Gaddefors - Årets MVP i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2020-2021. Idag delar vi ut priset Årets MVP - som går till Viktor Gaddefors, Södertälje BBK!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2021), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets MVP: Viktor Gaddefors, Södertälje BBK

Under grundserien spelade Viktor Gaddefors 34.31 minuter per match, flest av alla spelare i hela SBL Herr - fyra minuter fler än närmsta spelare.

Med 20.33 poäng per match vann han poängligan, som första svenske spelaren att göra det sedan Basketligan startade 1992. Åtta gånger gjorde han 25 poäng eller mer i en match, och i vinsten mot Jämtland 5 februari stod Viktor för 40 poäng - säsongshögsta i hela SBL.

Förutom poäng har Gaddefors producerat i flera områden, och placerar sig i topp-10 i flera statistikkategorier.

• 1:a i poäng (20.33)
  • 1:a i effektivitet (23.60)
  • 1:a i spelade minuter (34.31)
  • 2:a i ”double-doubles” (16 st.)
  • 3:a i returer (9.8)
  • 3:a i 2-poängsprocent (63.09%)
  • 4:a i blockade skott (0.67)
  • 6:a i steals (1.43)

Med hög effektivitet och en statistikrad som sticker ut ledde han Södertälje BBK till seriesegern i SBL Herr, med 24 vinster och 8 förluster. Och med nästan hälften av rösterna tyckte även motståndare, media och supportrar att Viktors säsong har varit något extra.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Årets MVP spelade flest minuter i SBL Herr för det lag som vann grundserien och vann skytteligan som förste svensk någonsin i Basketligans historia. "

Röstresultat Topp 4 - Årets MVP (procent av rösterna)
:
47,7% - Viktor Gaddefors, Södertälje BBK
22,1% - Adam Ramstedt, Norrköping Dolphins
14,8% - Marek Klassen, Borås Basket
7,0% - Tavrion Dawson, Jämtland Basket

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 16 matcher eller fler (50%) under grundserien kan vinna ett pris.