Viktoria Raft ny kommunikationschef på Sveriges Allmännytta

Viktoria Raft har börjat som kommunikationschef på Sveriges Allmännytta. Hon kommer senast från Reformklubben där hon var seniorkonsult.

Viktoria Raft, kommunikationschef på Sveriges Allmännytta. Foto: Per Myrehed

– Viktoria har en gedigen bakgrund inom strategisk kommunikation, politik och ledarskap. Vi är därför mycket glada över att Viktoria är den som ska leda den fortsatta utvecklingen av vårt kommunikationsarbete och därmed skapa än mer medlemsnytta för våra medlemsbolag, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Viktoria Raft kommer senast från Reformklubben där hon arbetat som seniorkonsult med särskilt ansvar för energi- och hållbarhetsfrågor. Viktoria har en bakgrund som reporter men har också haft olika roller med press- och PR-ansvar på bland annat Vattenfall och Stockholm Exergi.

– För mig är det viktigt att arbeta med samhällsnytta. Boendefrågor och bostadspolitiska frågor berör alla och har en stark koppling till vårt samhälle, och vilket samhälle vi vill ha. Därför lockades jag till Sveriges Allmännytta, säger Viktoria Raft.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17

Viktoria Raft, kommunikationschef, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 38, viktoria.raft@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Viktoria Raft, kommunikationschef på Sveriges Allmännytta. Foto: Per Myrehed

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.