Vildsvinsavskjutningen ökade med 30 procent

Från 112 000 till 146 000 fällda vildvin på ett år. – Jägarna gör en fantastisk insats för att reglera vildsvinsstammen. Att de lyckats öka avskjutningen med 30 procent på ett år är en stor bedrift som de ska ha beröm för, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné.

Skador från vildsvin på odlade grödor kan dyka upp lite varstans. Men de nattaktiva djurens bökningar sker inte överallt eller jämnt fördelat över landet.

– Skadorna kan bli stora för en lantbrukare, medan grannen klarar sig helt utan. Därför är det svårt att jaga djuren. Med det finns inga tvivel kring att jägarna tar ett stort ansvar i förvaltningen av vildsvin, säger Daniel Ligné.

Jaktåret 2018/2019 sköts 112 000 vildsvin. Under jaktåret 2019/2020 ökade avskjutningen med hela 30 procent.

– Det finns många troliga förklaringar till att de fällt fler vildsvin. Dels ökar kunskapen om hur man jagar vildsvin på ett effektivt sätt, dels har det varit ollonår på vissa håll i landet vilket medfört att stammen ökat, dels har jägarna fått tillgång till nya verktyg i jakten som exempelvis mörkersikten. Men viltförvaltningen måste ses i ett längre perspektiv än ett år. Därför kan man inte dra några långtgående slutsatser.

– Ofta framförs synpunkter på att vi inte jagar tillräckligt med vildsvin. Dessa siffror talar klarspråk. Jägarna tar ansvar. Ska vi bli ännu effektivare behövs ett ännu bättre samarbete med lantbruket.

Daniel Ligné lyfter fram jägarnas behov att få avsättning för köttet. Regeringen har aviserat ett system där jägarna får sälja vildsvinskött direkt till konsument, men ännu har detta inte blivit verklighet.

– När jägarnas egna frysboxar är fulla och de inte får sälja köttet slutar många att jaga. Ingen jägare vill skjuta djur och gräva ned ett klimatsmart och gott kött. Vi uppmanar därför myndigheterna att verkligen jobba på med reglerna så att jägarna får sälja vildsvinskött. Behovet har blivit ännu tydligare nu när avskjutningen ökat så mycket, säger Daniel Ligné.

För mer information:

Jesper Einarsson jaktvårdskonsulent, 076-776 60 33

Svenska Jägareförbundet är en medlemsorganisationen med 157000 medlemmar.

Samhällets acceptans för jakt och viltvård - Sveriges Vildnads seminarium 202016.10.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

​Äntligen - på måndag börjar älgjakten i norr!2.9.2020 15:30:00 CESTPressmeddelande

Tidigt på morgonen den 7 september tar tusentals jägare i norr plats i jakttornen för att kanske få skott på en av de cirka 80 000 älgar som kommer fällas under årets älgjakt. -Det här är årets bästa vecka, när man får träffa gamla jaktkamrater, koppla av från vardagen och komma ut i skogen igen, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent hos Svenska Jägareförbundet i norr. Björn är en av alla de cirka 300 000 jägare som fyller termosen med kaffe, packar ner grillkorv och rökt viltkorv, sätter pejlen på sin karelska björnhund och ger sig ut i skogen på måndag morgon. Han arbetar till vardags med planering av just älgförvaltningen i norra Sverige. På agendan nu är att få bevara den lokala förvaltningen och få till en bättre kvalitet i älgstammen. -Älgstammen är ungefär lika stor som i fjol, så vi kommer förmodligen fälla samma antal även i år, tillägger han. Älgjakten är helig för de flesta jägare här i norr anser Björn och ser fram emot att åter få fylla frysen med det goda och hälsosamm

​Pandemin kan göra fler till jägare12.8.2020 08:43:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin gör att vi ska träffas utomhus och hålla avstånd till varandra. – Jakt är extra mycket rätt, just nu. Du lär dig mer om naturen, får uppleva spännande saker, samt får närproducerat hållbart och klimatsmart kött. Och du kan göra det trots en pågående pandemi. Intresset för att börja jaga kommer troligen att öka i höst, säger Anders Nilsson, biträdande riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Det går bra för Sveriges mest hotade fågel – fjällgåsen2.7.2020 08:50:00 CESTPressmeddelande

Fjällgåsen var i princip utrotad. Men under de tio senaste åren har ett febrilt arbete från Projekt Fjällgås inneburit att stammen av fjällgäss ökar. Fjällgåsen var i stort sett bara ett minne. I Arjeplogsfjällen fanns endast en spillra kvar. Problemet var att gässen ofta dog utmed sin vanliga flyttväg till övervintringsområdena i Grekland och Asien. Redan i slutet av 1970-talet påbörjade Svenska Jägareförbundet Projekt Fjällgås för att rädda fågeln, som anses globalt hotad. Åtgärderna bestod bland annat av uppfödning och utsättningar. Men det var en vågad idé om att få gässen att övervintra runt Holland istället, som har varit nyckeln till att stammen nu ökar. – Man använde vitkindade gäss som adoptivföräldrar i Arjeplogsfjällen, och de tog med sig sina fjällgåsungar till Holland. Idag övervintrar fjällgässen i Holland och även Tyskland. Dödligheten under flyttningen är nästan ingen alls, säger Niklas Liljebäck som är projektkoordinator på Svenska Jägareförbundet. Under de närmsta dag

Allt mer vilt i tätorter – Jägareförbundet utvecklar förvaltning2.6.2020 09:38:00 CESTPressmeddelande

Vilda djur som vildsvin, rådjur, stora rovdjur och många andra arter blir allt vanligare inslag i städer och samhällen. Svenska Jägareförbundet ser en snabb ökning i antalet frågor som rör konflikter mellan människor och vilda djur. Det kan vara alltifrån vildsvin som välter soptunnor till aggressiva måsar och råkor som smutsar ner och förstör lacken på parkerade bilar. I flera städer finns också en snabbt ökande problematik med folk som tröttnat på sina husdjur och släpper ut dem.