Vilka försäkringar behöver en student?

Vid terminsstarten flyttar många hemifrån eller till nytt boende. Med rätt försäkringsskydd kan man undvika höga och onödiga kostnader. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad man som student bör tänka på när man väljer försäkring.

Det finns många olika försäkringar och det kan vara svårt att välja. Den enda försäkring som det finns ett lagkrav på att ha är en trafikförsäkring. Äger du en bil, MC eller EU-moped måste du ha en trafikförsäkring.

- Som student behöver man först och främst ha en hemförsäkring. Det kan kännas som en onödig utgift men det är en god investering. Att vara oförsäkrad kan bli väldigt dyrt, säger Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Studenter behöver i regel ha en egen hemförsäkring. Föräldrarnas hemförsäkring gäller inte om du har flyttat hemifrån. Den som bor i andra hand eller inneboende behöver också ha en hemförsäkring. Hos några försäkringsbolag kan den inneboende dela försäkring med hyresvärden men oftast så omfattas man inte av hyresvärdens hemförsäkring. Den som flyttar till en bostadsrätt behöver även ett bostadsrättstillägg.

- Hemförsäkringen skyddar ditt hem och dina saker. Den innehåller också många andra viktiga delar. Det ingår till exempel ett reseskydd i alla hemförsäkringar. Den hjälper dig om du blir akut sjuk eller skadad när du är på resa utomlands.

Som student på universitet eller högskolor i Sverige är man försäkrad mot olycksfall under skoltid och vid resor till och från skolan. Försäkringen gäller däremot inte på fritiden.

Många föräldrar skaffar en barn- och ungdomsförsäkring till sina barn som kan gälla tills de är 25 eller 30 år gamla. Om man inte redan har en sådan försäkring så kan det vara bra att komplettera skolans försäkring med en individuell sjuk- och eller olycksfallsförsäkring.

För mer information kontakta:
Gustav Jonsson, jurist, 0708-735 802 eller gustav.jonsson@konsumenternas.se

• Flyttar du hemifrån omfattas du inte längre av dina föräldrars hemförsäkring.
  • Många försäkringsbolag erbjuder särskilda hemförsäkringar för studenter. De är ofta billigare än vanliga hemförsäkringar men kan räcka om du inte äger många dyra saker.
  • Hemförsäkringen ger ett bra reseskydd när du är utomlands men inte längre än 45 dagar.
  • Du kan få ersättning från flera försäkringar. Anmäl din skada både till skolans olycksfallsförsäkring och din egen försäkring.
  • Teckna en trafikförsäkring från första dagen du äger ett fordon. Avgiften för oförsäkrade fordon är mycket högre än din försäkringspremie.

Detta ingår i en hemförsäkring

• Egendomsskydd (lösöre), ger ersättning vid till exempel brand och stöld.
  • Reseförsäkring, täcker kostnader för akuta sjukdomar och olycksfall på resa i 45 dagar.
  • Ansvarsskydd, ersätter kostnader för skador som du själv vållar.
  • Rättsskydd, täcker en del av advokatkostnaderna om du hamnar i en tvist.
  • Överfallsskydd, om du blir utsatt för misshandel eller sexualbrott.

Här kan du jämföra olika hemförsäkringar

Här finns mer tips för studenter