Vilka gör Sveriges bästa affischer?

I Screen tävlar studenter från alla Sveriges ledande design- och konstskolor om vilka som kan fånga årets tema bäst på en affisch. Drygt 130 studenter gör upp om vilka som gjort de bästa affischerna. Den 10 april är det vernissage och vinnarna utses.

Tävlingen har gått av stapeln varje år sedan 2001 och har genom åren fått se en mängd snillrika affischer på teman som fejk, metamorfos och förbjudet. I år är temat DIY – do it yourself.

Under vernissagen visas alla tävlandes bidrag upp och de tio vinnarna presenteras. De vinnande bidragen får sina affischer upptryckta i stort format.

En jury av kunnigt folk från yrket bestämmer vinnare. Förutom att utse vinnare har tävlingen i syfte att ge studenterna ökad insikt om screentryckets kvalitéer.

Om Screen:

Screen är en årlig affischtävling för Sveriges ledande design- och konstskolor i syfte att ge studenterna ökad insikt om affischkonsten och screentryckets kvalitéer. Bidragen bedöms av en professionell jury och de tio bästa bidragen, de som bäst utnyttjat screentryckets möjligheter och har den affischverkan som affischkonsten kännetecknas av, screentrycks.

FESPA Sweden Association, som arrangerar Screen, är en branschförening för landets screen- och specialtryckare.

Skolor som har deltagande elever:

Beckmans Designhögskola
Berghs School of Communication
Broby Grafiska
Forsbergs Skola
HDK Göteborg
Högskolan Dalarna Grafisk Design
Konstfack
Medieinstitutet
Nyckelviksskolan
Yrgo – Göteborg

Årets jury:
Daniel Carlsten
Lars Liljendahl
Mika Nilsson
Susanna Nygren Barrett
Johan Soovéer

Läs mer på: http://screen.se/

Plats:

Forsbergs skola, (OBS: i Galleriet på Brännkyrkagatan 98, Stockholm)

När:

Onsdag 10 april klockan 17.00.

Journalister är välkomna, ingen föranmälan krävs.

Vid frågor, kontakta Kaj Flick, 08-762 68