Vilka miljö- och säkerhetsregler vill Vänsterpartiet tumma på?

Vänsterpartiet kräver ett statligt byggbolag i höstens budgetförhandlingar med Socialdemokraterna. Enligt partiets bostadspolitiska talesperson Nooshi Dagostar bygger de privata bolagen inte bostäder för människor med vanliga plånböcker. Sveriges Byggindustrier menar att Dagostars resonemang om byggbranschens ansvar för bostadsbristen är kraftigt förenklat.

”Sverige är ett högkostnadsland. Kostnaderna för utbildning, transporter och livsmedel tillhör EU:s högsta. Byggbranschen är inget undantag. Nivån på löner, material och maskiner är höga i Sverige. Även våra tuffa miljö- och säkerhetsregler påverkar priset på den färdiga bostaden. Vilka krav vill Vänsterpartiet tumma på för att pressa kostnaderna i byggbranschen?”, frågar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Påståendet att byggföretagen endast bygger dyra bostadsrätter i Stockholms innerstad är varken korrekt eller särskilt konstruktivt. Byggtaken är i dag den högsta på 20 år. 2016 påbörjades byggnationen av över 60 000 lägenheter. Fördelningen mellan bostads- och hyresrätter är helt jämn i det nyproducerade flerbostadsbeståndet. Det behövs byggas ännu mer, men byggbranschen skapar både arbetstillfällen och betalar skatter som bidrar till den gemensamma välfärden.

”Vi har redan 97 000 byggföretag i Sverige. Det är inte uppenbart att bokrisen löser sig för att det blir 97 001”, avslutar Björn Wellhagen.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.