Vilka miljö- och säkerhetsregler vill Vänsterpartiet tumma på?

Vänsterpartiet kräver ett statligt byggbolag i höstens budgetförhandlingar med Socialdemokraterna. Enligt partiets bostadspolitiska talesperson Nooshi Dagostar bygger de privata bolagen inte bostäder för människor med vanliga plånböcker. Sveriges Byggindustrier menar att Dagostars resonemang om byggbranschens ansvar för bostadsbristen är kraftigt förenklat.

”Sverige är ett högkostnadsland. Kostnaderna för utbildning, transporter och livsmedel tillhör EU:s högsta. Byggbranschen är inget undantag. Nivån på löner, material och maskiner är höga i Sverige. Även våra tuffa miljö- och säkerhetsregler påverkar priset på den färdiga bostaden. Vilka krav vill Vänsterpartiet tumma på för att pressa kostnaderna i byggbranschen?”, frågar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Påståendet att byggföretagen endast bygger dyra bostadsrätter i Stockholms innerstad är varken korrekt eller särskilt konstruktivt. Byggtaken är i dag den högsta på 20 år. 2016 påbörjades byggnationen av över 60 000 lägenheter. Fördelningen mellan bostads- och hyresrätter är helt jämn i det nyproducerade flerbostadsbeståndet. Det behövs byggas ännu mer, men byggbranschen skapar både arbetstillfällen och betalar skatter som bidrar till den gemensamma välfärden.

”Vi har redan 97 000 byggföretag i Sverige. Det är inte uppenbart att bokrisen löser sig för att det blir 97 001”, avslutar Björn Wellhagen.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.