Vilken är årets mest hbtqi-vänliga arbetsplats år 2021?

Johnsson och Johnsson, Vattenfalls kundservice och SOS Alarm är finalisterna som har chans att vinna Unionens hbtqi-pris 2021 och därmed bli utsedda till Sveriges hbtqi-vänligaste arbetsplats. Priset delas ut under Stockholm Prides digitala parad som går av stapeln på lördag 7 augusti.

Sveriges största fackförbund Unionen delar varje år ut ett hbtqi-pris till en arbetsgivare som arbetar aktivt och systematiskt med att skapa en arbetsplats där alla ska få samma möjligheter och rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck.

Unionens hbtqi-pris uppmärksammar bra förebilder, lyfter fram goda exempel och inspirerar fler arbetsplatser till att på positiva, framsynta sätt, arbeta med hbtqi-frågor. Det är Unionens egna medlemmar som nominerar sin arbetsgivare till priset.

Nominerade till Unionens hbtqi-pris år 2021 är:

• Johnsson och Johnsson, Helsingborg
  • Vattenfalls kundservice, Umeå, Solna, Helsingfors
  • SOS Alarm, Sverige

Tidigare vinnare

Unionens hbtqi-pris har delats ut sedan 2011. Förra året vann Telia och dessförinnan togs priset emot av bussföretaget Nobina. Priset har även delats ut till Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, världens första hbtq-certifierade idrottsförbund och hotellkedjan Nordic Choice Hotels som ägs av den norska superentreprenören Petter Stordalen.

Prisutdelning 2021

Priset delas ut under Stockholm Prides digitala parad. Lördag 7 augusti kl. 12-14.

För ett öppet arbetsliv – Unionen på Stockholm Pride

Unionen deltar även med digitala seminarier under Stockholm Pride och World Pride.
Mer information om Unionens seminarier på Stockholm Pride.

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Vattenfall Kundservice AB vinner Unionens hbtqi-pris 20217.8.2021 12:17:44 CEST | Pressmeddelande

Genom att ta med arbetet med mångfalds och inkluderingsfrågor i allmänhet och hbtqi-frågor i synnerhet i affärsplanen har Vattenfall Kundservice AB visat att frågorna prioriteras på högsta nivå. Företaget bedriver ett strukturerat och aktivt arbete för att skapa en inkluderande arbetsplats för hbtqi-personer där man blir sedd och accepterad för den man är. För det vinner Vattenfall Kundservice Unionens hbtqi-pris år 2021.