Vilken arbetsplats vill du ha under 2017?

Äntligen julledigt! Tid att andas, tid att umgås, en möjlighet att låta pulsen sjunka och samla krafter för att kunna göra 2017 till ett roligt och tillfredsställande år på jobbet. Eller?

Lars Forseth, vd ManpowerGroup

Varannan svensk upplever att arbetsgivaren förväntar sig att de ska vara nåbara på semestrarna. Det visar undersökningar som vi på ManpowerGroup Sverige gjort i landets största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Var fjärde räknar med att behöva utföra mindre arbetsuppgifter, trots att de egentligen är lediga. Många får alltså inte den återhämtning de behöver – trots att stress sedan flera år är den allra största orsaken till sjukskrivningar i Sverige.

Vi vill uppmana jullediga att göra tvärtom i år. Stanna upp och reflektera över all den tid du tillbringar på jobbet. Ta dig tid att ställa de viktiga frågorna inför nästa arbetsår:

Ta hjälp av andra. Chefen har ansvar för att du kan utföra dina uppgifter utan att må dåligt. Prata med din chef, berätta om din situation och be om hjälp med att prioritera vad du ska lägga kraften på.

Tar du paus ibland? Möjligheten till återhämtning under arbetsdagen är avgörande för att du inte ska skadas av stress. Dessutom jobbar du faktiskt bättre om du tar pauser. Jobba inte på lunchen och försök att åtminstone få fem minuters paus varje timme.

Är du rädd om din fritid? Den som är ledig ska inte behöva jobba. Undvik att svara i telefon eller kolla mejl utanför arbetstiden. Den som ofta jobbar långa dagar kan behöva schemalägga tid för att få till avkopplingen.

Såhär i julstämningen vill vi också påminna om hur viktig omtanken om andra är för ett hållbart arbetsliv. Dra dig inte för att fråga hur en kollega mår. Att upptäcka tecknen på stress tidigt ger en viktig möjlighet att förebygga skadorna.

Det är alltid arbetsgivarens ansvar att skapa en bra arbetsmiljö. Nöjda och friska medarbetare är inte bara en fråga om att vara schysst – sådana företag är också mer lönsamma. Men om medarbetarna också känner ett ansvar blir oddsen bättre. Arbetsmiljön är inte någon annans jobb, den är allas jobb. På en arbetsplats där det är modigt att bry sig om och hjälpa varandra löper alla mindre risk att skadas av stressen.

Vilken arbetsplats vill du ha under 2017?

Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige

Lars Forseth, vd ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se