Vilken blir Årets kulturkommun 2019?

För 30:e året i rad utser Vision Årets kulturkommun 2019. Prisutdelningen sker på tisdag den 27 november i Visions förbundshus i Stockholm. De nominerade kommunerna är Avesta, Bromölla, Kil, Kumla, Lund, Smedjebacken, Värnamo och Örebro.

När: Tisdag den 27 november 2018, kl. 13.00-14.00.

Var: Visionsalen, Visions förbundshus, Kungsgatan 28A, Stockholm

För att vara aktuell som Årets kulturkommun ska kommunen bland annat visa att den:

• Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  • Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  • Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  • Stödjer kulturell mångfald

Prisutdelning avslutar ett kulturevent som genomförs den 26-27 november i Visions förbundshus i Stockholm (se bifogat program). Vid eventet deltar tidigare vinnare liksom nominerade kommuner. Skådespelaren och komikern Anna Blomberg kommer att agera som kulturminister via några av hennes mest kända personer.

Media är varmt välkomna!

Lista över samtliga kulturkommuner 1987- 2018: https://vision.se/Opinion/kkommun/Tidigare-kulturkommuner/

Läs mer om priset https://vision.se/Opinion/kkommun/

För mer information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070- 574 34 07eller Ove Jansson, juryns ordförande, tfn 070- 642 81 69.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.