Vilken blir Årets kulturkommun 2019?

För 30:e året i rad utser Vision Årets kulturkommun 2019. Prisutdelningen sker på tisdag den 27 november i Visions förbundshus i Stockholm. De nominerade kommunerna är Avesta, Bromölla, Kil, Kumla, Lund, Smedjebacken, Värnamo och Örebro.

När: Tisdag den 27 november 2018, kl. 13.00-14.00.

Var: Visionsalen, Visions förbundshus, Kungsgatan 28A, Stockholm

För att vara aktuell som Årets kulturkommun ska kommunen bland annat visa att den:

• Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  • Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  • Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  • Stödjer kulturell mångfald

Prisutdelning avslutar ett kulturevent som genomförs den 26-27 november i Visions förbundshus i Stockholm (se bifogat program). Vid eventet deltar tidigare vinnare liksom nominerade kommuner. Skådespelaren och komikern Anna Blomberg kommer att agera som kulturminister via några av hennes mest kända personer.

Media är varmt välkomna!

Lista över samtliga kulturkommuner 1987- 2018: https://vision.se/Opinion/kkommun/Tidigare-kulturkommuner/

Läs mer om priset https://vision.se/Opinion/kkommun/

För mer information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070- 574 34 07eller Ove Jansson, juryns ordförande, tfn 070- 642 81 69.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.