Vilken blir Årets kulturkommun 2022?

I år utser fackförbundet Vision Årets kulturkommun för 33:a gången. Följande sju kommuner är nominerade: Emmaboda, Eslöv, Gislaved, Skara, Stockholm, Strömstad och Vingåker.

Den vinnande kommunen får bland annat ett glasäpple, som är ett vandringspris tillverkat av konstnären Rune Strand.

Kulturjuryn startar nu sitt arbete, och för att vara aktuell som Årets kulturkommun 2022 ska kommunen bland annat visa att den:

•  Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  •  Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  •  Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  •  Stödjer kulturell mångfald

-  Det har varit en tuff tid för de kommunala kulturverksamheterna under pandemin. Många av Visions medlemmar har tagit ansvar för att ge kommuninvånarna möjlighet att ta del av kulturverksamheter, ofta i nya former, trots svåra omständigheter. Detta arbete vill vi uppmärksamma genom utmärkelsen Årets kulturkommun, säger Anna Svedbom, ordförande i kulturjuryn.

Prisutdelningen sker den 25 november i Mölndal, som är 2021 års kulturkommun.

För information kontakta Anna Svedbom, kommunikationschef, tfn 08- 789 63 14.

Läs mer om utmärkelsen Årets kulturkommun https://vision.se/Opinion/Kulturkommun/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha bättre dialog mellan politiker och tjänstemän i Torsås kommun13.10.2021 10:14:15 CEST | Pressmeddelande

Flera chefer i Torsås kommun upplever att rätten att leda har tagits ifrån dem och möjligheten att ta ansvar för det som ingår i chefsuppdraget omöjliggörs genom att politiken ändrar beslut med kort varsel utan dialog. Vision har uppmärksammat Socialnämnden på vikten av samverkan och dialog med både chefer och Vision för att skapa goda förutsättningar för Torsås kommun. Många tjänstepersoner i Torsås kommun lägger tid och energi, i förlängningen skattemedel, på att genomföra politiska beslut på ett bra sätt. När beslut ändras med kort varsel, utan att någon risk- och konsekvensanalys görs, omkullkastas det arbete och mandat chefer har i sin profession – nämligen att leda och fördela arbetet, samt ta ansvar för sina verksamheter och medarbetare. I en skrivelse till nämnden i mars 2021, och i en påminnelse i september 2021, föreslår Vision att man upprättar en handlingsplan för att säkerställa chefers rätt att leda sina verksamheter och tillse att chefer har en god arbetsmiljö. ”Chefer i

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Hudiksvall7.10.2021 14:18:15 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Hudiksvall skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Var tionde chef är sjukskriven och många är slutkörda och på gränsen till att sjukskriva sig. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Kim Jutterström, ordförande för Vision i Hudiksvall. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Hudiksvall är en av de kommuner som är först ut i Visions init