Resia AB

Vilken kändis vill svenskarna helst tillbringa semestern med?

Dela

I en SIFO-undersökning som gjordes i slutet av förra året ställde Resia frågan om vilken svensk kändis man helst tar med sig på en semesterresa utomlands. Intressant nog skiljde det sig en aning mellan vem svenska kvinnor och män helst bjuder med, personen som var mest populär segrade dock i samtliga grupper.

 – Den kända person svenskarna helst reser utomlands tillsammans med är ingen mindre än Carina Berg. Hon knep guldmedaljen i samtliga grupper, oavsett kön, ålder, inkomst och geografisk placering. Ord som intelligent, lättsam, resvan, sympatisk och fantastisk utstrålning var några av anledningarna som angavs, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.  

Kvinnor och humor i topp

Högst upp på den totala topplistan hamnar roliga och företagsamma kvinnor. Därefter följer svenska män och kvinnor som är kända för att vara roliga och att kunna underhålla. Vi svenskar vill resa med personer som får oss att skratta men som även anses vara resvana. Längre ner på listan syns även kungligheter och politiker.

Skillnader mellan könen

Både män och kvinnor reser helst med Carina Berg. Männens nummer två är Kung Carl XVI Gustaf medan kvinnornas är Lottie Knutsson. Tredjeplats hos männen har Filip & Fredrik medan det hos kvinnorna är Gina Dirawi. Sammanfattningsvis har kvinnorna valt starka kvinnor som Carina, Lottie, Gina och Jenny Strömstedt, den första mannen är komikern David Batra, följt av Filip & Fredrik och Joel Kinnaman. Männen rankar kungligheter, politiker och sportstjärnor högre än vad kvinnorna gör.

– Jag tycker det är väldigt kul att se att så många starka och professionellt framgångsrika kvinnor hamnar så pass högt. Glädjande är också att vi svenskar vill skratta när vi reser. De allra flesta på topp 10 är duktiga på att locka fram skratt på ett eller annat sätt. Mer glädje under 2018 låter lovande, det är precis vad världen behöver, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

*Topp 10 på svenskarnas önskelista över resesällskap:

1.Carina Berg
2. Lottie Knutsson
3. Filip & Fredrik
4. David Batra
5. Gina Dirawi
6. Kung Carl XVI Gustaf
7. Henrik Lundqvist
8. Carl Bildt
9. Prinsessan Madeleine
10. Jenny Strömstedt

*Undersökningen genomfördes av Resia och Kantar SIFO i november 2017.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum