Vilken resa, Ruben!

Trots goda vinstchanser, mycket spekulationer i svensk och internationell media och en fantastisk film så blev det som bekant ingen Oscar för Ruben Östlunds The Square. I stället blev det den chilenska filmen Una Mujer Fantástica (En fantastisk kvinna) av Sebastián Lelio som tog hem den åtråvärda guldstatyetten för Bästa icke engelskspråkig film. Den första Oscarsvinnande filmen dessutom som har en transsexuell i huvudrollen i en gripande kärlekshistoria. Film i Väst ställer sig förstås till den långa kön av gratulanter.

Samtidigt kan jag inte nog framhäva vilken oerhörd betydelse som The Square har spelat för både svensk film och för oss på Film i Väst. Jag har själv haft glädjen att följa Ruben Östlund, Erik Hemmendorff och resten av teamet under stora delar av denna globala odyssé.

För det är just en world tour av det större formatet som filmen gjort.

Jag var själv i Cannes när The Square vann en Palme d’Or. Den känsla som jag hade på promenaden längs La Croisette tillbaka från det mäktiga filmpalatset bär jag ännu med mig. Varm som en Medelhavsnatt. Första gången på 46 år som en svensk film vann världens kanske mest prestigefulla pris. Film i Väst fanns på plats i Toronto, Nordamerikas viktigaste filmfestival, när The Square visades där. I december fick jag från parkett i Berlin se Ruben Östlund, skådespelaren Claes Bang och scenografen Josefin Åsberg sopa banan med resten av filmeuropa under European Film Awards. Sex nomineringar, sex priser! Bästa europeiska film, bästa europeiska komedi, bästa produktionsdesign, bästa regi, bästa manus, bästa manliga skådespelare. Fattar du?

The Square har också nått en stor publik på bio, och ännu återstår premiärer i många länder jorden runt. Den fortsätter att visas på festivaler världen över. På så vis uppfyller den Film i Västs högsta mål när vi går in och investerar i en film: Nå den stora publiken och nå de stora festivalframgångarna.

För Film i Väst har The Square stor betydelse. Den är till stora delar inspelad i Göteborg. Den är producerad av ett framgångsrikt bolag med säte i Göteborg, Plattform Produktion. Under inspelningen var en stor del av teamet från Västsverige. The Square är den femte långfilmen som vi samproducerar ihop med Ruben.

Tillsammans med min kollega Ulrika Grönérus, pressansvarig på Film i Väst, har jag under de senaste fem dagarna varit i Los Angeles för att ihop med vännerna på Svenska Filminstitutet och Plattform-gänget presentera filmen för svensk och internationell media och filmbransch. Intensiva och lärorika dagar som skapat många nya kontakter.

Om bara ett par timmar går flyget tillbaka till Göteborg. Fram till dess gör vi allt för att hylla The Square!

Mikael Fellenius, vd Film i Väst

Los Angeles, klockan 04.30 svensk tid

På bilden: Claes Bang, Terry Notary, Erik Hemmendorff, Ruben Östlund, Syna Görcz, Josefin Åsberg, Annica Duell Liljeblad.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: Sex samproduktioner nominerade till European Film Awards21.8.2018 12:45Pressmeddelande

15 december delas European Film Awards ut i Sevilla. 49 europeiska långfilmer har nominerats, sex av dem är Film i Västs samproduktioner. De är alla inspelade eller postproducerade i Västra Götaland. - Vi gratulerar de nominerade filmerna till det främsta europeiska filmpriset. Det är ett gott betyg för filmer som också skördar framgångar på festivaler som Cannes, Toronto eller Karlovy Vary. Det har varit en medveten satsning från Film i Väst få att få stora svenska och internationella samproduktioner till Västra Götaland för inspelning eller postproduktion. Filmer som ska nå den stora publiken och/eller nå framgång på internationella festivaler. Det är det vi ser resultatet av här, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.