Vilken resa, Ruben!

Trots goda vinstchanser, mycket spekulationer i svensk och internationell media och en fantastisk film så blev det som bekant ingen Oscar för Ruben Östlunds The Square. I stället blev det den chilenska filmen Una Mujer Fantástica (En fantastisk kvinna) av Sebastián Lelio som tog hem den åtråvärda guldstatyetten för Bästa icke engelskspråkig film. Den första Oscarsvinnande filmen dessutom som har en transsexuell i huvudrollen i en gripande kärlekshistoria. Film i Väst ställer sig förstås till den långa kön av gratulanter.

Samtidigt kan jag inte nog framhäva vilken oerhörd betydelse som The Square har spelat för både svensk film och för oss på Film i Väst. Jag har själv haft glädjen att följa Ruben Östlund, Erik Hemmendorff och resten av teamet under stora delar av denna globala odyssé.

För det är just en world tour av det större formatet som filmen gjort.

Jag var själv i Cannes när The Square vann en Palme d’Or. Den känsla som jag hade på promenaden längs La Croisette tillbaka från det mäktiga filmpalatset bär jag ännu med mig. Varm som en Medelhavsnatt. Första gången på 46 år som en svensk film vann världens kanske mest prestigefulla pris. Film i Väst fanns på plats i Toronto, Nordamerikas viktigaste filmfestival, när The Square visades där. I december fick jag från parkett i Berlin se Ruben Östlund, skådespelaren Claes Bang och scenografen Josefin Åsberg sopa banan med resten av filmeuropa under European Film Awards. Sex nomineringar, sex priser! Bästa europeiska film, bästa europeiska komedi, bästa produktionsdesign, bästa regi, bästa manus, bästa manliga skådespelare. Fattar du?

The Square har också nått en stor publik på bio, och ännu återstår premiärer i många länder jorden runt. Den fortsätter att visas på festivaler världen över. På så vis uppfyller den Film i Västs högsta mål när vi går in och investerar i en film: Nå den stora publiken och nå de stora festivalframgångarna.

För Film i Väst har The Square stor betydelse. Den är till stora delar inspelad i Göteborg. Den är producerad av ett framgångsrikt bolag med säte i Göteborg, Plattform Produktion. Under inspelningen var en stor del av teamet från Västsverige. The Square är den femte långfilmen som vi samproducerar ihop med Ruben.

Tillsammans med min kollega Ulrika Grönérus, pressansvarig på Film i Väst, har jag under de senaste fem dagarna varit i Los Angeles för att ihop med vännerna på Svenska Filminstitutet och Plattform-gänget presentera filmen för svensk och internationell media och filmbransch. Intensiva och lärorika dagar som skapat många nya kontakter.

Om bara ett par timmar går flyget tillbaka till Göteborg. Fram till dess gör vi allt för att hylla The Square!

Mikael Fellenius, vd Film i Väst

Los Angeles, klockan 04.30 svensk tid

På bilden: Claes Bang, Terry Notary, Erik Hemmendorff, Ruben Östlund, Syna Görcz, Josefin Åsberg, Annica Duell Liljeblad.

Tre samproduktioner i tävlan i Cannes filmfestival11.4.2024 12:21:05 CEST | Pressmeddelande

Två av Film i Västs samproduktioner är uttagna i tävlan om Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes: Göteborgsinspelade dramat Flickan med nålen (The Girl with the Needle) av Magnus von Horn och Ali Abbasis The Apprentice om den unge Donald Trump. Båda regissörerna har tidigare firat framgångar i Cannes. Dessutom är Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm Armand uttagen till sektionen Un Certain Regard. Festivalen pågår mellan den 15 och 25 maj.

Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande

Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Älskade Tordyveln flyger i skymningen blir tv-serie på SVT30.1.2024 14:50:31 CET | Pressmeddelande

I maj påbörjas inspelningen av Maria Gripes och Kay Pollaks klassiker Tordyveln flyger i skymningen som nu äntligen blir filmatiserad. Inspelningen sker i Västra Götaland. Serien är ett spännande familjeäventyr som kommer att visas i SVT och på SVT Play under 2025. Tomas von Brömssen, Pernilla August, Dag Malmberg och Lena Endre spelar några av rollerna. Dramaserien produceras av Nordic Drama Queens (Helen Ahlsson och Josefine Tengblad) i en samproduktion med SVT, Film i Väst, Monster AS och TV2 Norge.

36 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner13.12.2023 10:32:18 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs Guldbaggenomineringarna för 2023 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 36 nomineringar. Sju var för Hammarskjöld och Motståndaren, fyra var för Miraklet i Gullspång och Tillsammans 99, tre för Paradiset brinner och två var för En dag kommer allt det här bli ditt och Exodus. Guldbaggegalan arrangeras av Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 15 januari 2024.