Vilken vädertjänst tror på snö till helgen? Klart lanserar Jämförelseprognosen
- Väder engagerar enormt mycket, inte minst vid speciella tider under året som sportlovet och på sommaren. Klart är väldigt träffsäkert men många människor lägger ner mycket tid på att jämföra olika prognoser, därför ville vi på Klart förenkla för våra användare, säger Kajsa Gatenbeck, tf vd på Klart.
Varför är prognoserna ibland olika?
- Olika sätt att räkna. Information om hur vädret är och har varit kommer från samma ställe från början. Men när olika väderleverantörer gör en prognos för att se hur vädret kommer bli framöver, finns det olika uträkningsmodeller de kan välja. Så prognosen blir olika beroende på vilken modell varje väderleverantör har valt.
- Olika meteorologer gör olika bedömningar. I sista steget av prognosen gör en meteorolog ändringar efter vad hen kan om lokalområdet. Detta kan såklart resultera i att den slutgiltiga väderleksrapporten från yr, smhi och klart skiljer sig åt.
- Väderikoner! Har du tänkt på att väderikonerna har lite olika stil i de olika apparna? Designen på ikonerna kan också påverka hur du uppfattar väderprognosen. Är “molnigt” ett vitt moln eller grått? I Klarts jämförelseprognos har alla vädertjänster översatts till Klarts ikon-design.
Om Klart
Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20.000 platser i Sverige, samt ytterligare 180.000 i världen. Väderdata hämtas från Foreca. Klart startades 2009 och ägs idag av Schibsted Media Group. Systerbolag är bland andra Aftonbladet, SvD, Blocket, TV.nu och Compricer.
*Schibstedpanelen är en panel med användare av Schibsteds produkter (Klart.se ägs av Schibsted, liksom Aftonbladet, Blocket och Svenska Dagbladet), där du som är panelist får svara på frågor om produkter, tjänster och reklam via email.
För ytterligare information, kontakta:
Kajsa Gatenbeck, tf vd, Klart och Investment Manager, Schibsted Growth
Tfn: +46722131816
E-mail: kajsa.gatenbeck@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum