Schibsted

Vilken vädertjänst tror på snö till helgen? Klart lanserar Jämförelseprognosen  

Dela
Brukar du också kolla flera väderappar för att vara säker? Du är inte ensam! Enligt en undersökning gjord i Schibstedpanelen* använder 47 procent fler än en väderapp. Nu kan du jämföra flera prognoser på ett och samma ställe, med Klarts Jämförelseprognos. Förutom Klart visas även SMHI och Yr

-     Väder engagerar enormt mycket, inte minst vid speciella tider under året som sportlovet och på sommaren. Klart är väldigt träffsäkert men många människor lägger ner mycket tid på att jämföra olika prognoser, därför ville vi på Klart förenkla för våra användare, säger Kajsa Gatenbeck, tf vd på Klart.

Varför är prognoserna ibland olika?

  • Olika sätt att räkna. Information om hur vädret är och har varit kommer från samma ställe från början. Men när olika väderleverantörer gör en prognos för att se hur vädret kommer bli framöver, finns det olika uträkningsmodeller de kan välja. Så prognosen blir olika beroende på vilken modell varje väderleverantör har valt.
  • Olika meteorologer gör olika bedömningar. I sista steget av prognosen gör en meteorolog ändringar efter vad hen kan om lokalområdet. Detta kan såklart resultera i att den slutgiltiga väderleksrapporten från yr, smhi och klart skiljer sig åt.
  • Väderikoner! Har du tänkt på att väderikonerna har lite olika stil i de olika apparna? Designen på ikonerna kan också påverka hur du uppfattar väderprognosen. Är “molnigt” ett vitt moln eller grått? I Klarts jämförelseprognos har alla vädertjänster översatts till Klarts ikon-design.  

Om Klart

Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20.000 platser i Sverige, samt ytterligare 180.000 i världen. Väderdata hämtas från Foreca. Klart startades 2009 och ägs idag av Schibsted Media Group. Systerbolag är bland andra Aftonbladet, SvD, Blocket, TV.nu och Compricer.

*Schibstedpanelen är en panel med användare av Schibsteds produkter (Klart.se ägs av Schibsted, liksom Aftonbladet, Blocket och Svenska Dagbladet), där du som är panelist får svara på frågor om produkter, tjänster och reklam via email.

För ytterligare information, kontakta:

Kajsa Gatenbeck, tf vd, Klart och Investment Manager, Schibsted Growth

Tfn: +46722131816

E-mail: kajsa.gatenbeck@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye