Vilket grekiskt resmål lockar dig?

I Grekland finns hundratals öar att besöka och inte heller på fastlandet saknas det resmål för den som vill upptäcka mer av allt landet har att erbjuda. Bara i Vings greklandsprogram finns det 77 resmål och närmare 600 hotell att välja mellan.

Parga. Foto: Vings bildarkiv.

Det finns resmål för alla smaker och den som vill uppleva det genuina Grekland kan ta en titt på Thassos. Vill man ha ett större utbud kanske Kreta eller Rhodos är bättre medan lilla Telendos är det perfekta valet för dem som vill fly stressen. Är det kilometerlånga sandstränder som eftersöks rekommenderas den Olympiska rivieran. Ving hjälper dig att välja resmål!

Kreta
Den största av de grekiska öarna har allt – stränder, byar och kultur. Här finns hotell och resmål för alla behov och plånböcker. Lugn semester med grekisk atmosfär? Agios Nikolaos på östsidan. Badsemester med liv och rörelse? Chaniakusten på västsidan. Stad och strand? Chania stad. Lugn familjesemester? Makrigialos i sydöst. Den kretensiska naturen är magnifik med tre stora bergskedjor som är perfekta för vandringar. Passa även på att besöka Spinalonga, ön dit de spetälska blev förvisade ända in på 1950-talet. Missa inte heller Elafonissi på Kretas sydvästra udde, stranden som har utsetts till en av de vackraste i Medelhavet.

Rhodos
En riktig semesterklassiker som upplever en renässans, inte minst tack vare en rejäl modernisering av både Rhodos stad och ett antal hotell runt om på ön. Här är du närmast garanterad bra väder, inga andra öar i den grekiska övärlden har fler soldagar. De bästa stränderna för barnfamiljer hittar du på östra sidan av ön. Rhodos stad har ett bra utbud av shopping, caféer och restauranger. Missa inte den gamla medeltida delen av Rhodos stad. Du kan också hyra en bil och upptäcka ön på egen hand. Kör ner till den vita staden Lindos i söder och besök några av de många stränderna du passerar på vägen. Rhodos är också en bra utgångspunkt för dig som vill båtluffa i ögruppen Dodekaneserna.

Thassos
På lugna och fridfulla Thassos hittar du allt du kan önska dig på semestern – grön natur, kristallklart vatten, läcker mat och några av Egeiska havets allra bästa sandstränder. Många av turisterna här är semesterfirande greker, vilket också har bidragit till att Thassos är bland de mer genuina och prisvärda resmålen.

Skiathos
Skiathos blev världsberömd tack vare succéfilmen Mamma Mia, men är också känd för många av sina underbara stränder. En av de mest kompletta grekiska semesteröarna med allt du behöver av restauranger, nöjen, shopping och sevärdheter. En grön och frodig ö som också är en bra utgångspunkt för båtluffning.

Skopelos
Fridfull, grön och vacker och det sägs finnas inte mindre än närmare 300 kyrkor på ön! Bland andra lilla Agios Ioannis där Meryl Streep äktade Pierce Brosnan, i Mamma Mia-filmen. Det är en perfekt ö att utforska på egen hand, och här hittar du lätt din egen badvik. Platsen passar också för dig som önskar en fridfull semester med möjlighet till att besöka närliggande öar som Alonissos och Skiathos.

Parga
Även om Parga är en liten kuststad på det grekiska fastlandet får du känslan av att komma till en liten, grekisk ö. Ingen kan undgå att låta sig charmas av de branta, trånga gränderna och den romantiska hamnen. Många av hotellen är också familjeägda. Det finns också två små stränder i centrum och det är enkelt att ta sig till andra stränder med bil, buss eller båt. Passar för alla, men under augusti månad gör semesterfirare från Aten och Italien att pulsen ökar betydligt.

Santorini
Kärleksön som många tror skulle vara platsen för den försvunna ön Atlantis, är nog mer känd för sina vackra solnedgångar än för sina stränder. De typiska vitkalkade husen har gjort ön till en av de mest fotograferade i hela Grekland. För resande par finns det många fina och små hotell här, inte minst i och runt omkring den vykortsvackra byn Oia på nordvästra sidan.

Kos
Efter många år med ett något dåligt rykte har de lokala myndigheterna jobbat hårt för att ge Kos en mer familjär stämpel. Resultatet är ett nedtonat uteliv, vackra hotell och eleganta loungebarer vilket inte minst syns på Vings boutiquehotell Casa Cook Kos. Ön är ett bra alternativ för alla som trivs med vackra stränder, kristallklart vatten och möjligheten till en aktiv semester i form av till exempel cykelturer. Kos är en liten ö, det är lätt att ta sig överallt och runt hela ön finns fina stränder, många av dem är långgrunda med sandbotten. Ön har italienska influenser vilket syns bland annat i en mängd vackra parker, blomsterplanteringar och allékantade gator.

Lefkas
Lefkas är inte ett resmål som har något för alla. Tvärtom, Lefkas har allt för alla. Stränderna är magiska och det vackra landskapet bjuder in till korta och längre vandringar. Passar för strandälskare i alla åldrar – men också för barnfamiljer som vill undvika turiststråken.

Korfu
Korfu är en riktigt grön och vacker ö i joniska havet. Ett utmärkt val för dig som vill ha en sol- och badsemester av hög klass. På västkusten hittar du bland annat de fantastiskt fina sandstränderna, Agios Gordis, Ermones och Pelekas. Besök även Paleokastritsa med sitt kristallklara vatten och där stränderna ofta är vackert inramade av höga klippor. Korfu stad med tydliga influenser från både Italien, Frankrike och England är också väl värd ett besök.

Olympiska rivieran
Den vackra kuststräckan mellan Egeiska havet och Olympusberget är en nyhet även för många Greklandsfantaster. Där finns kilometerlånga sandstränder, vacker natur och på lagom avstånd ligger landets näst största stad, Thessaloniki. Ving kan som första skandinaviska arrangör erbjuda Olympiska rivieran som tidigare mest gästats av grekiska turister, vilket gör stämningen genuin och prisnivån lägre än på många andra grekiska resmål. Utmärkt utgångspunkt för utflykter till ruinerna i Dion, Meteora och Olympusberget.

Läs mer om Vings alla resmål i Grekland: http://www.ving.se/grekland

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.