Vill att fordon utnyttjas smartare - söker dispens från regeringen

Skövdebostäder vill hitta nya möjligheter att utnyttja sina fordon smartare. Därför söker bolaget idag dispens från regeringen. Initiativet är möjligt tack vare stöd från Vinnova-finansierade Drive Sweden Policy Lab.

Foto: Skövdebostäder.

–Vår uppgift är att driva på utvecklingen mot ett hållbart transportsystem. Genom innovation och samverkan mellan aktörerna i mobilitetsystemet, kan Sverige utnyttja digitaliseringens möjligheter bättre. Initiativet är ett bra exempel på hur vi bidrar till att identifiera och söka lösningar på legala och affärsmässiga hinder.  Det handlar dessutom om en utmaning kring bildelning som vi känner igen från tidigare projekt, säger Malin Andersson, programchef på Drive Sweden.

–Om vi på ett enklare och samtidigt säkert sätt kan hyra ut våra bilar utanför arbetstid kan vi tillhandahålla ytterligare en service till våra hyresgäster som möjliggör mer hållbara val. Samtidigt kan resultatet av just det här projektet underlätta och skapa nya möjligheter till utvecklade mobilitetstjänster för många verksamheter vilket ju kan göra riktig skillnad, säger Lina Eklund Svensson, chef för marknad och utveckling på Skövdebostäder.

Drive Sweden Policy Lab drivs av forskningsinstitutet RISE, som bistår Skövdebostäder med ansökan till regeringen. Syftet med labbet är att utforska hur lagar och regelverk  relaterar till teknik- och tjänsteutvecklingen på mobilitetsområdet.

Läs mer om Skövdebostäders ansökan till regeringen här

Läs mer om Drive Sweden Policy Lab här

Foto: Skövdebostäder.

Drive Sweden är ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram (SIP). De strategiska innovationsprogrammen finansieras genom VinnovaFormas och EnergimyndighetenLindholmen Science Park AB är värdorganisation.

Fyra startups utvalda för att skapa innovativa och hållbara mobilitetslösningar17.1.2022 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Artificiell intelligens i mjukvara för drogdetektering, globala digitala identitetslösningar, realtidskommunikation mellan fordon av olika märken, och mjukvara som upptäcker hälsorelaterade försämringar som kan påverka körförmågan. Det är innovationerna som väckte störst intresse bland MobilityXlabs partners i årets första uttagning. Svenska Eyescanner, 12iD och Detectivio, samt amerikanska Aiden har nu blivit inbjudna att samarbeta med de sex världsledande industriföretagen i minst sex månader.